Skrive opgave


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

Ja, det lyder næsten som noget dansk stil-agtig.  Hvis det er det som skal til, jamen så skal det jo til.

Det gode ved idag er, at der ikke er langt til mandag…mandag er starten af en uge, hvorfor det giver mening at give mig én skriveopgave om ugen.

Uge 31 – 30-07 til 05-08 –   Færdiggørelse af 21 punkts indlægs-rækken. 9 mini-temaer

Uge 32 – 06-08 til 12-08 –   BMI  hvorfor – hvorfor ikke?

uge 33 – 13-08 til 19-08 – Løb-gå-løb

uge 34 og frem —-ej fastlagt endnu.

Ikke at jeg skal skrive hver eneste dag.   Bare i løbet af den uge skal der offentliggøres enten et indlæg eller en artikel

Det er ikke nemt at komme igang igen med at skrive


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

tja, jeg syntes, at jeg været hele vejen rundt.  skrevet de ord som kan skrives, omskrives, redigeres, beskrives, uddybes, analyseres.

Ord er bare ikke nok.  Der skal handling bag.  Ord er gode til at starte en tankeproces som ender i en handling.

Igen igen kan jeg blot konstatere, at skriblerier her på sitet med kortere intervaller mellem skriblerier øger indsatsen på den front det virkelig rykker på: handling.

 

Jeg er glad for at jeg har lavet opdateringen af kost/aktivitets-dagbogen.  Jeg har bare ikke selv udskrevet og dermed brugt opdateringen endnu.

Tilgengæld har jeg de seneste uger øget min løbeaktivitet. og det begynder svinge vægtmæssigt ned af.

Den 7. maj stod vægten på 115,2…og idag kom den ned på 112, 5.
Og for at klappe mig selv lidt på skulderen, så har jeg altså også “klippet en tå og hakket en hæl”, når det kommer til kalorieindtag i hovedmåltiderne.  For på den måde skabe lidt plads til lidt snack.

Der er også en lidt anden “motivationsfaktor”, nemlig den, at jeg har indgået et lille væddemål med en kammerat om 5 kilos vægttab frem til 13. juli …..og jeg er altså en smule bagud, samt der venter en 14 dages ferie i udlandet, hvor jeg virkelig skal holde øje med kalorieindtag + tage løbesko på for at bruge dem.

Opmærksom nærværende


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

Jeg var til  mindfull slikspisning igår aftes.

En interssant oplevelse.  ikke så meget pga. slikspisningen, men snarere fordi jeg blev noget klogere på konceptet: mindfullness.

 

Lad mig starte med et af de grundlæggende misforståelse ved slankekure.   Drejer sig om på at fokusere på sunde vaner…fjerne fokus fra de usunde vaner.  være objektiv, nøgtern….nærmest klinisk  i sin tankegang om, at når nu man gør det helt rigtige, så går det nok alt sammen.    Inde i en osteklokke, hvor hverdagen ikke banker på din opmærksomhed, så har tankegangen også ret. Hverdagen er bare ikke så klinisk eller dybt rationel i sin rytme.

Det er så der mindfullness kommer ind fra højre og nærmest hallelulja, lad os være opmærksomme….måske bare lidt mere opmærksomme hele tiden…….og dermed bliver mindfullness bare endnu et sæt regler man higer efter skulle opnå.

 

Hvis nu forsøger at oversætte mindfullness til dansk, så oversætter man det nok til: nærvær.
man skal bare være nærværende i sin adfærd (fx slikspisning).
Og når nærvær er godt….så må meget nærvær være meget bedre.

På den måde er man på vej over i grøften, hvor Mindfullness  bare bliver endnu et sæt regler man vil forsøge at efterleve. Med alt hvad det indebærer er nedture, banken oven i hovedet og hvad ved jeg.

Mindfullness i sin ædleste udgave er egentlig ikke at være fokuseret på at være nærværende…..men snarere på at være opmærksom på at være nærværende.

Der er en lille men afgørende forskel.

En fokuseret nærvær udelukker andre indtryk (sanseligt, tankemæssig, o.lign.)….bringer en i kontakt med det man vil være nærværende omkring.
Det kan bruges i forbindelse med en tankemæssig kraftpræstation, hvor man lige skal have en sæt komplicerede tanker sat i en rækkefølge uden at miste den første tanke.  Man kender det fra dagligdagen, hvor man lige vil færdiggøre et gøremål; skrive en sætning færdig; regne tingene igennem en sidste gange; kunne finde en naturligt sted, hvor et afbræk ikke betyder, at man skal starte forfra, når man kommer tilbage.

En opmærksom nærvær er ikke en integreret del af det man vil være nærværende omkring, men snarere en accepterende minimal distancering, hvor man er nærværende  på det man vil være nærværende på i en sådan grad, at man er bevidst om, at man godt kan miste nærværet og når man så bliver opmærksom på den afbrudte nærvær, så kan man rette sin opmærksomhed mod det nærværs-objekt man har.

 

Eller i en kortere udgave: ved at være opmærksom nærværende er det faktisk lettere at være nærværende over længere tid.

små skridt, store armbevægelser


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

skal vægttab tage lang tid? Næh.

Læser man hele mit site igennem og laver en tidslinje for de3faktorer.dk, samt betragter min egen proces udefra, så kunne man foranlediges til at tro, at jeg nærmest religiøst messer for, at vægttab skal foregå over flere år for at det er holdbart.

Det behøvedes det naturligvis ikke!   Du kan tabe dig ligeså hurtig som det passer dig.   Udsult dig; dyrk ekstremsport om du vil; gå i kloster med spartanske madplaner…..Hvad der end virker for dig!  Gør det!

Den ændring du vælger at foretage…uanset hvor stor/lille den fysiologisk end måtte være….den har en konsekvens! Både på kort og på lang sigt.

Du kan sagtens foretage en stor fysiologisk ændring (objektivt set), som opleves minimalt (subjektivt).   Det er en sådan ændring, som giver resultater.
Hvis du tidligere har ædt 3 plader Rittersport daglig….og egentlig bare slukker for det indtag uden at opleve afsavn….og i kombination med at du erstatter din sukkersodavand med kaloriefattige alternativer…igen uden at opleve det som en mental amputation….jamen, så har du foretaget store fysiologiske skridt, men små skridt på det mentale plan.

En lille fysiologisk ændring kan sagtens være et mentalt kvantespring på tværs af dimensioner.
Den lille ændring som det reelt er kan være præcis den knast i processen, som når den er bearbejdet, at så er det ligesom “10 øren falder på plads”.  så en lille ændring kan ligesom sommerfuglens vingebasken sagtens medføre kraftige forandringer senere i processen.  Har man mange knaster, så er det nok det “nemmeste” at finde den knast som mentalt set er den mindste….så giver det mod på de større.

Eller udtrykt lidt mere formelt: Man skal ikke foretage en ordretsfortolkning af småskridt. Mere en formålsfortolkning.  Se på den psykologiske mekanik som ligger i små skridt.

Når man gerne vil et sted hen….og den direkte vej er fyldt med fælder, der slår processen i bakgear….så er det bedre at tage en omvej for at holde sig selv i bevægelse….og så lade bevægelsens egenkraft være drivkraften for at komme derhen.

Det er det som små skridt går ud på!    www.smaaskridt.dk.

Fortid, nutid, fremtid


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

Fortiden er et minde
Fremtiden er endnu ikke sket.

Det er i nutiden du kan bestemme din fremtidige fortid.

Ja, det er lidt snørklet, men forestil dig, at du lige nu tænker på alt det som du har oplevet frem til dette øjeblik.   Både gode oplevelser, knap så rare situationer eller deciderede kriser.

Tillad mig – for en kort stund – at forudsætte at du syntes, at det med vægttab er hø.  Vægten kravler opad; tøjet strammer mere og mere….at stå ud af sengen opleves som en dagsrejse.  Der kravle konstant mærkelige madvarer ned i din indkøbskurv. Motionen bliver nok engang ikke gjort.  Du har gjort alverdens tiltag som bare viser sig ikke holder i længere tid end til næste uges tilbudsavis.

alt dette er et resultat af dine oplevelser du har haft.  Det er så naturligt, at hvis du gør som du altid har gjort, så vil du altid opnå det du altid har opnået.

Tænk sig, hvis der findes ressourcer som kan vende de hidtidige minder til noget mere varigt.  Ressourcepersonen er dig!     Du er den eneste i hele verdenen, som ved hvordan du har tænkt dig at leve dit liv og hvorledes din hverdag skal se ud.

Prøv at sæt dig i førersædet omkring hvad du gerne vil.   ved du, hvor du vil hen?  Har du tænkt over, hvordan du kommer derhen?  Har du nogen ideer til, hvorledes du ikke kan kommer derhen?   Brug din erfaring til at forme din fremtid.    Fremtiden er nemlig endnu ikke sket!