Livslov om lørdagen


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

For at du kan få hvad du vil ha’, så sæt ord på!

eller som man siger på engelsk: You have to name it, to claim it.

Det er faktisk til tider ikke særlig gennemskueligt hvad man vil opnå. Det uigennemskuelige opstår, når ordforrådet omkring det eftertragtede bliver for svag, upræcis og  svævende.

Forestil dig, at du skærer igennem med sproglig skarphed, så der hverken efterlades tvetydigheder eller anden tvivl i resten af dine tanker omkring det eftertragtede.  Hvad vil der ske?

Det eftertragtede vil fremstå meget mere klart, da du har skåret alt andet blahblah væk.  Du kan nu koncentrere dig om at gå i retning af det. Finde de værktøjer som skal til for at opnå det.

Torsdags tal


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

Igen igen har jeg været en tur på crosstræneren og præsteret følgende:

I begyndelsen af træningen 1. april havde jeg tanken om at ville præstere det samme i afstand som 28. januar. Undervejs kunne jeg dog se, at jeg var lidt foran hele tiden….og så kunne jeg ligeså godt okse derudaf og se, hvor meget ekstra jeg kunne..
Dvs. dagens træning endte med en uskøn blanding af vise hvor lav min puls er blevet ved samme præstation og hvor langt jeg kan komme på samme program.   Noget med at tøjle mit temperament.

Bemærk, at dagens xakse er baseret på tid. De tidligere grafer viste xaksen på kilometer.

Og jeg har også et par tal for mellemtider:

Mellemtider 1.april 28. januar Diff.afstand 1. april Diff.afstand 28. januar
00:05:00 0,903 0,862 0,903 0,862
00:10:00 1,611 1,554 0,707 0,691
00:15:00 2,210 2,148 0,600 0,594
00:20:00 2,796 2,720 0,586 0,573
00:25:00 3,360 3,267 0,564 0,547
00:30:00 3,892 3,781 0,532 0,514
00:35:00 4,442 4,331 0,549 0,550
00:39:00 4,954 4,784 0,512 0,453

Derudover har jeg lagt researched lidt på hvad man gør ved løb. Der regner man gerne i tider pr. kilometer.

Sådanne tider har jeg heldigvis også mulighed for pga. det kontrollerede miljø jeg laver træningen i:

1. april 28. januar
1. km 00:05:37 1. km 00:05:51
2. km 00:07:38 2. km 00:07:57
3. km 00:08:40 3. km 00:08:50
4. km 00:09:08 4. km 00:09:35
4784m 00:07:01 4784m 00:06:47
4954m 00:00:56

00:39:00

Torsdags tanker


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

ferie, frihed, uden forpligtelser, være sig selv uden dagligdagens sociale maske, være hjemme, ha’ det godt, kaffe, nyde, klargøring, oprydning, gøre noget, træning, resultater, skrive,

tja, det er nogen af de ord som kom til mig, da jeg tænkte på dagen idag.

Tirsdags træning


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

Så gjorde jeg det igen.   Stillede mig på crosstræneren og tromlede derud af.

Idag med formålet at  holde så høj en hastighed og dermed puls som overhovedet muligt i forhold til sidste jeg kørte et givent program.

Det som jeg syntes er interessant ved denne kurve er, at jeg gennem hele 2. træning (den røde linje) har holdt en højere puls end første træning (den grønne linje).

Naturligvis meldte trætheden sig på et tidspunkt.
Ved begge træningsrunder nåede pulskurven sit maks ved ca. 2 kilometer (13 minutter).
Ved første træning gik pulsen nedad med et knæk ved ca. 2,5 kilometer (16 minutter), hvor der ved 2. træning kommer knækket ved ca. 3,7 kilometer (25 minutter).

Totalt set får jeg også tilbagelagt en længere afstand. 184 meter for at være helt præcis.

I tabelform ser mellemtiderne således ud:

afstand i kilometer
Minutter 30. marts 4. januar Diff.afstand 30. marts Diff.afstand  4. januar
00:05:00 0,886 0,883 0,886 0,883
00:10:00 1,740 1,690 0,854 0,806
00:15:00 2,442 2,378 0,702 0,688
00:20:00 3,101 3,004 0,659 0,626
00:25:00 3,740 3,647 0,640 0,643
00:30:00 4,362 4,231 0,622 0,584
00:35:00 5,027 4,869 0,664 0,638
00:37:00 5,364 5,180 0,337 0,311

I 1. kolonne ses tiderne med 5 minutters intervaller;
I 2. og 3. kolonne ses den afstand som er tilbagelagt på mellemtiden.
I 4. og 5. kolonne viser forskellen i afstanden mellem mellemtiderne.

Lige bortset fra mellemtiden ved 25 minutter, så har træningen den 30. marts ved den enkelte mellemtid medført en større afstand end første trænings mellemtider.

Hastighedsgrafen er lidt mere forvirrende:

Alt i alt fastholder jeg min påstand fra sidste uge om, at jeg er kommet i bedre form takket være min tilbagevenden til fysisk aktivitet.
Om en måneds tid vil jeg se, hvor meget jeg har flyttet på marginalerne. Hvad formålet med træningen er på den dag vil jeg første beslutte på dagen.

Det bliver enten:

A:  holde samme afstand/hastighedsprofil som træningen 30. marts…og se om pulsen er lavere.
eller
B:   om det skal være samme formål som 30. marts: maks. puls og dermed maksimere af afstand.

Mandagens Mindfullness


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

Jeg har tidligere skrevet om mindfullness, hvor meditation er omdrejningspunktet om at være til stede.

Man kan sagtens være tilstede i andre situationer end bare rolig aktivitet som fx meditation.

Mindfullness er i bund og grund teknikken om at koncentrere/fokusere om præcis det man har gang i.  Lad mig tage et eksempel fra en aktivitet jeg godt kan li…gæt en gang: volleyball.

Det er så tydelig når ens medspilleres – eller ens egne for den sags skyld – tanker lige bevæger sig udenfor banen eller måske på andet end de teknikker som er indlært ved øvelser øvelser øvelser.

Lige så tydelig er det, at præstationen nærmest når uanede højder, når man har fokus på det som sker nu!  Man er bedre til at læse spillets gang, forudse næste skridt…i hele taget: Det går meget nemmere, når man er mentalt tilstede og udelukker alt andet end den nuværende situation.

Det nytter ikke noget at hvile på laurbærene eller rende rundt med indebrændte ærgerelser for fortidens fejl. Der er en opgave og den skal løses nu….ikke om 1 minut eller imorgen, men nu!

Endvidere er en af andre gode livskompetencer vældig anvendeligt i volleyball: kaosnavigation.
Spillets gang er – blandt jævnbyrdige modstandere – ganske uforudsigelig, mens bolden er spil.

Det gode ved volleyball er faktisk, at når der er udløst et point, så får man lige lov til at lade tankerne vandre…indtil dommeren igen fløjter spillet igang….og så kører mindfullness igen på fuld skrue.

Ønsker man at lære mindfullness in action, så kan jeg kun varmt anbefale at spille volleyball.
At man så samtidig udsætter sig selv for sundhedsfremmende intervaltræning…tja, der må man selv bestemme om det er

Lørdagens læsestof


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

Ikke fordi jeg er den store boganmelder eller -læser for den sags skyld, men obligatorisk læsning for alle som vil igang med en seriøs vægttabsproces som ikke kan andet end at lykkedes er:

Aldrig mere vægtproblemer

På saxo.com skrev jeg for 4 år siden disse bevingede ord om bogen:

Det er nok den mest velskrevne bog på markedet for vægttab. Bogen lover ikke “nemme løsninger” eller “slank om 3 dage”. Man modtager en solid værktøjskasse til at komme kiloene til livs…for bestandig. Ligesom andre gør-det-selv-projekter, så er det ikke nok med at anskaffe sig materialerne og værktøjet, men man skal sandelig også gøre arbejdet. Bogen lægger stor vægt på psykologien ved vægttab og reducerer mad og motion til at fylde meget meget lidt i selve bogen. I din hverdag bør du – syntes jeg – bruge de psykologiske teknikker du får til at få styr på det med mad. Dine forventninger må ikke være, at bogen skal være et “hurtigt fiks” for så bliver du skuffet. Forvent at blive udfordret fysisk, mentalt, socialt og i hele taget i mange sammenhænge i dit liv resten af dit liv. Helt klart 5 ud af 5 fra mig.”

Ovenstående er stadig gældende og når du læser bogen igennem, så vil du opdage, at rigtig mange ideer har jeg overført til de3faktorer.dk, fordi jeg har fundet ud af at de virker for mig.

På introduktions-siden her på de3faktorer.dk skrev jeg noget om, at netop den bog ligesom kickstartede den sidste vægttabsproces i resten af mit liv. Det mener jeg stadig.
Jeg tager faktisk jævnlig fat i bestemte afsnit af bogen for lige at genopfriske nogen ideer som jeg måske skal til at implementere. Sidst var den 6. nøgle: Fysisk aktivitet som blev nærlæst.

Det er faktisk ikke helt tosset at læse tingene igen, når man har fået flyttet sig mentalt på mange punkter og man mangler ligesom den sidste puzzlespils-brik for at puslespillet ser fint ud.

De 7 nøgler er et uundværligt adgangsværktøj til at få gang og holde gang i processen.   Udover fast læsning her på sitet, så bør du helt klart ikke snyde dig selv for en ganske velskrevet bog til varigt vægttab.

www.de3faktorer.dk