kulhydrat-forbud

Ja, lad mig nævne den kur som de fleste som bare har beskæftiget sig lidt med slankeriet, hvor kulhydrat-forskrækkelsen er allerstørst:  Atkins.

Der findes også et par andre varianter som ikke er helt så strikse, men jeg vil helst ikke lave unødig reklame for disse kure, hvorfor jeg ikke nævner dem.

Hele ideen med at vælge og fravælge en mere eller mindre bred portefølje af ingredienser er at sætte en struktur i madindtag man ellers ikke har.  Det gælder uanset om man fravælger fedt a la kødskylning* eller frasiger kulhydrater i en hver form eller tilsvarende med proteiner, hvis der findes en kostsammensætningplan som foreskriver proteinfrasigelse.

Tilbage til kulhydraterne og hvad det “farlige” er ved dem.
I sin forenklede form taler man om, at kroppen har nemmest at omsætte enkle næringsstoffer til energi ude i musklerne ved aktivitet. Det giver naturligvis mening i kraft af, at når man bruger musklerne så skal der bruges energi nu**.
Kemisk er kulhydrater den mest simple af de energiformer som er i mad. Det er denne simple konstruktion som er så tiltalende, når man har “brug for” hurtig energi. Fuldstændig som jeg beskrev i Hvorfor spiser vi er du som menneske ikke så meget anderledes end andre dyr som overlevelses-sammenhæng opsøger den energi som koster mindst og giver mest.

Når du går igennem hvilket som helst supermarked i den vestlige verden, så vil du opdage at kulhydrater har en ret fremtrædende rolle på hylderne….og ofte er der i samme emballage kun tomme kalorier.

Det er netop mængden af tomme kalorier som enhver kostomlægning med respekt for sig selv lægger op til: minimering af tomme kalorier.

Denne minimerings-foreskrift kommer i adskillelige afskygninger. Nogen gange i enkeltingrediens-slankekure og her i Atkins hvor man skruer på andre muligheder.

Uanset navnet på kuren, så er den underliggende mekanisme: at personen bliver mere bevidst om hvad der spises og hvad man ikke bør spise.

sagt med andre ord:  Du kan sagtens udvise en adfærd som resulterer i vægttab.  Bliv ved med at være bevidst om dit madindtag. Både på praktisk, taktisk og strategisk niveau.
Du behøvedes ikke opstille mærkelig forbud hhv. påbud om visse ingredienser.  Ta’ udgangspunkt i hverdagen, din hverdag.

*: til de yngre læsere af bloggen: På DR1 kørte Anne Larsen en udsendelsesrække for ca. 10 år siden om at maden skulle indeholde max30% fedtenergi. Blandt en af hendes råd var, at man kunne skylle kød (præcisering: det tilberedte hakkede kød til kødsovs dvs. før man kommer tomater mv til kødet) med kogende vand for at lave fedt-uddrivelse. I bund og grund skylles fedtet væk og ja, det virker…desværre mister kødet også noget af sin  gode smag.  I fedtuddrivelses-sammenhæng et værktøj….smagsmæssigt ret kedelig.  Og lidt kikset, når nu man i forvejen vælger fedtfattigt hakkekød 🙂

**: lidt ligesom elværk som ikke kan producere strøm til senere brug, men skal tilpasse produktionen til den efterspørgsel som er nu og ikke for 10 minutter siden eller om 3 dage

Skriv et svar

Hjerne,hjerte,indkøbskurv = varigt vægttab