Cykelstier og højresving

image

Lav dem intelligent tak

 


Vis stort kort
jamen her er der et perfekt eksempel på, hvordan man kan gøre noget simpelt og intelligent.  Uden at poste milliarder millioner i ekstra udstyr mv.

Og hvad er det vi ser:   En cykelsti som går over i højresvingsbanen.

Dette simple trick gør faktisk, at  [last]biler før de kommer i højresvingsbanen står med køretøjet på en sådan måde, at de har perfekt udnyttelse af deres spejle…..og når kommer så langt, at de står i højresvingsbanen, så vil cyklisterne enten forblive bagved køretøjet eller køre venstre om køretøjet.

Når (last)biler ovenikøbet husker at køre helt ind til fortovskanten, jamen, så kan der ikke ske højresvingsulykker, da der ganske enkelt ikke er plads til cyklisterne!

 

Lad mig lige se de kryds, hvor der i løbet af 2013 er sket de højresvingsulykkerClassic:


Vis stort kort
Her er ingen  overgang mellem cykelsti og højresvingsbanen….bare højresving med direkte adgang til at cyklister kan “snige sig ind” foran i krydset.

 

I den anden ulykke i krydset St. kongensgade og Dronningens Tværgade, så er det – jf. avisartikler – en adfærd, hvor man i hvert fald ikke kan give krydsets konstruktion “skylden” for ulykken.
Noget med at cyklisten havde tid nok til at banke på siden af bussen…..mens cyklisten kunne have valgt at vente med at køre frem på siden af bussen indtil bussen havde gennemført manøvren.
Kilderne er dog kun avisartikler, hvorfor selve ulykkesforløbet nok gemmer sig i en politirapport med vidneforklaringer.

I sidstnævnte uheld kunne total adskillelse biler og cykler være løsningen….der er ganske fine parallelle gader blot en sidegade fra Store kongensgade, der kunne laves til: Kun cyklister….og Store kongensgade er så kun til biler.

 

 

 

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.