Mål: juni, bestået.

I starten af juni opsatte jeg mig et lille bitte mål, at jeg hver eneste måned skulle opnå en ny laveste vægt, indtil jeg når 90 kilo.

Det gjorde jeg.  3 gange endda.

10. juni 106,6
18. juni 106,5
26. juni 106,1

Se den nydelige graf her.

Maj-måneds laveste vægt var: 106,7 kg.

Det bliver spændende hvad juli kan byde på?

Masser af god mad, go’ motion, godt vejr.
Og husk i august starter  100 dage med  dagens tip.  Jeg har allerede skrevet 40 af tips’ene.

Den daglige tur

Det er i hverdagen man skal tabe sig….så er der også plads til at skeje ud.

Og når man griber det rigtigt an, så vil man faktisk opdage, at det faktisk kan være ganske interessante oplevelser gemt i sådan en helt almindelig hverdag.  Fordi noget er almindeligt, så behøvedes det ikke være kedeligt eller smagsforladt.

Indtil fornylig var jeg faktisk irriteret over, at få “rød bølge” når jeg kørte på cykel til/fra arbejde.
men så fik jeg lige ideen med, at rød bølge faktisk er en alletiders chance for at lave  intervaltræning.

Og når jeg har  “grøn bølge” jamen så presser jeg bare maks indtil jeg ikke kan mere eller at jeg er fremme ved målet.

Uha, der er meget information

Ja, det kan du tro der er.

Det er faktisk nogen gange så meget, at man bliver helt ør i hovedet af alle de kure, koncepter, produkter, aktiviteter, forslag, lister og formler man skal kende til, vide noget mere om eller bare bliver påduttet.

Jamen så stop dog  (altså ikke med at læse her på de3faktorer.dk).

Brug tiden på at finde ud af hvad  DU vil!    Prøv og læg mærke til at der i alle slankekure bliver du bedt om at påtage dig en rolle som ligger væk fra den dagligdag du kommer fra.  For at være lidt grov, så bliver du faktisk bedt om at se på din krop som noget der ikke er dig.
Fx koncepter om skillekost (kendt som: syre/base-koncepter), hvor argumenterne kører på at  din krop ikke kan dit eller dat, når man blander nogen bestemte ingredienser sammen.   Udover, at det er noget forbandet sludder, så er din krop altså ikke en uafhængig computer som har brug for informationer i en bestemt rækkefølge for at kunne forarbejde data.   For at blive rigtig flipperagtig vil jeg skrive:  du er din krop; din krop er dig. Hele din krop er hele dig. Lige fra den skæve lilletå over strækmærkerne (jep, gælder begge køn) til tankerne inde i dit hoved.

Eller hvad med fitness-center, hvor du melder dig til i bedste hamsterstil at sætte dig på en cykel, løbebånd eller crosstræner….bare fordi du nu har betalt til det…..og mens du gør det, så tænker du bare at du helst ville være et andet sted.
Jamen, hvorfor dog pålægger du dig den pinsel?   Er det    No pain No gain  valgsproget som du af en eller anden mærkelig årsag har fået opsnappet?

Det er simpelthen for stor en omvæltning for hele dig at ville de store ting. Der er ganske enkelt nogen fysiske, hormonelle (igen gælder igen begge køn) og mentale forsvarsmekanismer som på et eller flere niveauer prøver på at samle den adfærd du gør over til noget mere behageligt.
Mennesket er nemlig behagelig-søgende.   Du kender det fra din dagligdag, når det regner eller er koldt….du søger metoder for at bevare det behageligt.  Tro ikke, at du kan lave en succesfuld SteinBagger med dig selv   (læg nemlig lige mærke til, at hvordan det gik Stein B).

Prøv istedet at holde dig til de ting du kan.
Opbyg en evne til at kunne noget mere.  Forstå mere.   Sætte ord på det du vil og kan.
Erkend dine grænser, men lad dig ikke styre af dem.

Det er faktisk lidt det jeg prøver at gøre med alle min blogindlæg.

Hvor skal man starte?

Start med at tænke dig grundig om.
Dernæst  få dig selv med i hele processen.
Og vigtigst af alt: gå igang  (i mere end én forstand).

Lyder det for godt til at være sandt?
For en gangs skyld kan man svare nej til det spørgsmål.

Er det virkelig så nemt?
Både ja og nej.
Ja: for mange af svarene har du – mere eller mindre bevidst – allerede.  De skal bare frem i lyset og omsættes til praksis
Nej:  Der er en læringskurve foran dig, hvor stejl eller lang den er afhænger helt af hvilke kilder du holder dig til.

Skal man virkelig ikke købe noget?
Jo, men du skal bare købe noget andet end du gør idag.

Gå til noget?
Næh, bare gå  kan gøre tricket

Kontrolleres?
Næh, det kan dog være en god ide at du holder øje med processen på en måde som passer til din hverdag!

Forbydes?
NEJ!  det er nok det eneste forbud du skal opstille:   nemlig ikke forbyde dig noget som helst!
Find istedet de ting som inderst inde ved ikke er gode i en slankeproces og find andre måder at få opfyldt behovet på.  fx  hvad er det ved Rittersporten du egentlig vil have?

Afskæres fra alt det sjove.
Ok, forbud nummer to: Du skal netop ikke lade være med at ha’ det sjovt, rart, godt, fedt i hele taget gør de ting som gør dig glad.
Der er ikke noget så nedbrydende for din moral/motivation som en øv-dag eller værrere  en hel række af øv-dage.   De skal nok komme alligevel, så ingen grund til selv lægge øv-momenter ind i hverdagen.

vise ord, del II

“I have not failed 10,000 times. I have
successfully found 10,000 ways that will not work.”

Thomas Edison om opfindelsen af elpæren.

sådan kunne man også se på hele slankeindustriens mere eller mindre mærkelige påfund på at lokke penge ud af forbrugerne.

Der er virkelig ingen grund til, at du foretager dig samme trial-n-error-tilgang til slankeprocessen.
Særlig når nu du har en masse slankekure bag dig og du har fundet ud af, at de ikke virker (du er jo stadig overvægtig 🙂  )

Alle kigger….

Jeg kan ikke lade være med at tænke over det mentale åg man hører om i forbindelse med overvægt.

Fx

Alle stirrer på mig, når jeg sidder i bussen.

Alle kigger den anden vej, når jeg kommer gående/vraltende.

Straks skal jeg naturligvis tage forbehold….nej gu vil jeg ej.

Hold nu op med at forsøge at tænke hvad andre tænker!
Jeg tog mig selv i det forleden, da jeg tog bussen til og fra arbejde.  Jeg trådte ind i bussen og så ned igennem bussen efter en siddeplads.  Og der var pænt optaget af  unge, gamle, mænd, kvinder, tykke, tynde  ja alle mulige.  Nogen kiggede på mig andre kiggede den anden vej. Nogen helt tredje kiggede godt nok i min retning, men tydeligvis ville gerne have været et andet sted end i bussen.

I det øjeblik slog det mig:    At nogen kigger den ene eller anden vej betyder langt fra, at det er ens overvægt de så meget giver en tanke eller to.    Man har alt alt alt for travlt i sin hverdag til at se på andre mennesker og give dem en tanke om hvordan de nu ser ud.   Selv den tanke andre måtte have om dig:  Hvad betyder den for dig?   Særlige fremmede menneskers tanker?     er det noget du kan bruge til noget…altså konstruktivt?

Lad mig fortælle en pinlig historie som nu ligger 14 år tilbage, som involverer stirre og hvad man tror om den anden:

Det var en lang dag henover studiebøgerne….på kollegiegangen skulle der holdes Tour De Chambre (én genstand pr. værelse…mange værelser 🙂 ).   Nå, festen involverede også noget spisen med forret, hovedret og dessert.    Siden jeg var op oprydningsholdet, så skulle jeg sådan set bare dukke op lige før festen startede og bare nyde aftenen.
Jeg satte mig til rette og overfor mig satte sig en gangens godtudseende kvinder.    Vi faldt i snak og fik en øl eller to….maden trak lidt ud, samtalen gik lidt i står….lige pludselig siger hun med et sødt smil:  hvorfor stirrer du på mine bryster..     say what.    Tjo udover de naturligvis så ganske nydelige ud indpakket i en norsk sweater, så kunne jeg altså ikke forklare – forsøgte dog – at jeg altså bare var træt.     men – believe me or not –   jeg var altså bare træt…..at mit blik ligesom endte med at kigge i retning af den norske sweater….jamen jeg kunne ligeså godt have kigget ned i min øl.
Der blev naturligvis lavet lidt mobning som jeg på daværende tidspunkt syntes var noget unfair….for igen, den pureste sandhed er altså at jeg bare var træt.
En psykolog ville sikkert kunne få mange interessante detaljer ud af den situation….hvortil jeg bare kan svare:  nogen gange er man bare træt, når man er træt  (bedre kendt som:  nogen gange er en cigar altså bare en cigar).

Hvad skal man vælge?

Tilbage i 2005 var blev nyhedsgruppen dk.helbred.slank spurgt hvilke produkter man bør vælge for en vægttabsfremmende proces.  Jeg svarede:

Hvis du ingen ide har om hvad du skal hive ned fra butikkernes hylder,
så kan du starte med, at fravælge de sikre kalorietællere:
– Slik (uanset om det er “low fat” eller hvad pokker producenterne
bilder dig ind)
– Snacks (chips, popcorn, flæskesvær osv osv osv. Og igen Glem alt om
“Light” hvad der ellers er af sjove udtryk på emballagerne).  Bemærk
lige ordet: snack.   Ordet er ikke Måltid eller mad. Men snack.
– Sodavand (særligt det med sukker)
– Saftevand (særlig det med sukker)
Og med risiko for at få ostefolket på nakken, så fravælg også de fede Oste.
– Fedt kød fx medisterpølse; Kylling m/ skind mv.

Dernæst kan du fravælge de varer som er så forarbejdede som det kan lade sig gøre fx færdigretter, frugtyoghurter (fx ungernes donanino); pizza(fra pizzariaer) og andet Fastfood.

Hvad har du så tilbage:   Uforarbejdede (eller meget lidt forarbejdede)  råvarer.
Vælg der det bedste og lær at svinge en kniv, pande og paletkniv i dit køkken.

Der venter smagsoplevelser for dig som du nok ikke har udsat dine smagsløg for før.

Der er lidt stille

Ja, jeg indrømmer gerne, at der er lidt stille med skriveriet her på de3faktorer.dk.

Forklaringen er, at jeg er igang med at opbygge en bred vifte af indlæg, som skal lanceres succesivt med start i august.

Derudover bruger jeg en del tid på at få mine træningsdata til at blive mere præsentable.  Det regner jeg dog med at være færdig med inden længe.

hvad er vægt?

vægt ikke er noget man har kontrol over! Hmmmm, det er – for mig – et nyt perspektiv til slankeriet uanset hvilket koncept jeg har hørt om.
Vægt er resultatet af ens samlende aktiviteter, som man er herre over.

Tankegangen er, at vægten i sig selv altid vil være der uanset om du sidder på sofaen eller har gået en tur med hunden eller om du spiser gulerødder eller pizza.

Dit valg ligger hvor aktiv du er og hvad du spiser.

Badevægtens pålydende værdi har du kun indflydelse på ved at træffe valg langt tidligere end at stille dig på vægten.      Hvorfor din fokus ikke bør ligge på hvad badevægten viser, men din fokus bør ligge i det som ligger indenfor dine muligheder.  Og du har altid muligheder!

Med andre ord: tallet på badevægten skal nok ændre sig, når du ændrer dine valg mellem vejningerne.  Dine valg har en konsekvens, hvoraf du selv vælger hvilken.

Anmeldelse: Aftenkursus om Små skridt til vægttab

Igår aftes var der tid til at prøve noget nyt, hvilket man aldrig skal være bange for.

Det drejede sig om et kursus i en ny tilgang til vægttab:  små skridt.

Kursusudbyderen og underviser var Per Brændgaard, der havde lejet sig ind på FOF ved Nørreport.
De fysiske rammer var – jeg tror at det var tilfældigt – på 4. sal og elevatoren var ikke lige til at finde, så om der lå en vis symbolik i at et kursus om vægttab afholdes på 4. sal skal jeg lige lade stå i det uvisse.

Antal fremmødte var ca. 20 personer som alle havde en vis interesse i en ny tilgang til vægttab.  Nogen – ligesom undertegnede – havde brug for det på det personlige plan, hvor andre sandsynligvis havde brug for nye værktøjer til deres hverdag for at holde kiloene fra livet.

Jeg har i små 14 dage haft hæftet om SmåSkridt og er medlem i Brændgaards facebook-gruppe, hvor han deler ud af SmåSkridt i afmålte portioner og giver gruppemedlemmerne mulighed for at komme med input til de forskellige indslag

I kursus-begyndelsen syntes jeg det er værd at bemærke, at han gjorde opmærksom på, at selvom han har aktiviteter mod de lødige professioner indenfor “vægttabs-branchen”, men han  står ikke i vejen for at møde dem det handler om:  de overvægtige.

Kurset var delt i 2 dele, hvor første halvdel mere var foredrag om  SmåSkridt.  Foredraget var ganske godt skruet sammen med nogen fornuftige powerpoint-slides og eksempler på hvad “problemet” er ved slankeprogrammer.
Anden halvdel var mere aktiverende for deltagerne, hvor vi skulle afprøve nogen af de teknikker som SmåSkridt har i sig.

Et tilbagevendende emne i foredraget var, at alt hvad der tidligere fandtes af gram- og pointklubber, forbud/påbuds-lister og helt almindelige slankekure…..at man skulle skille sig af med et ønske om få en fast løsning med SmåSkridt. Sådanne strukturer, har  i det lange løb alligevel altid viste sig aldrig giver varige resultater, men i stedet gav dårlig samvittighed og tilhørende  selvbebrejdelse ved ikke-efterlevelse af påbuds/forbuds-opremsningen.
Det er for nogen en ret svær manøvre rent mentalt at se bort fra en færdig opskriftssamling, specifikke instrukser på ingredienser og puls-aktiviteter.   Jeg vil snarere sige, at netop “afhjernevaskningen” – som Per Brændgaard kærlig kalder det – er nogen af de første små skridt man skal lave.

Et andet kernebudskab er, at man skal bruge sig selv som ekspert. Nu!
Der er ingen andre med dig ud og handle; Der er kun dig selv som inderst inde ved hvad du tænker og føler når en chokoladebar griner af dig på kioskhylden.   Naturligvis kan man købe ind med andre og du kan – hvis du har penge nok – købe dig til en personlig indkøbspsykolog, der fortæller dig hvad du føler……men mærk lige efter i dig selv:   ved du det ikke godt i forvejen?
Såfremt nej, så er SmåSkridt én af mange metoder til at gøre dig bevidst om det.
Under anden halvleg på kursus var det så tid til at skitsere egne små skridt.  Det spændende er, at uanset hvor du er i processen, så kan du altid taget et lille skridt til.   Jeg vil undlade at kommentere andre deltageres småskridt.  De hører kun til hos os som var der.  Jeg takker ydmygst for have fået indblik i de problemstillinger I arbejder med.
Såfremt I læser med her:

Det kan være svært at se effekten af det lange træk.
Tro mig der er masser af succeser i forude. Og hver eneste er guld værd.

Mine egne små skridt føler jeg ikke er klar til offentliggørelse på nuværende tidspunkt eller sagt i SmåSkridt-tankegangen:  Det er for stort et skridt at vise dem til andre. Til gengæld vil jeg gerne arbejde selv videre med dem.
Når JEG er klar til at vise dem, så vil jeg naturligvis gerne gøre det.

Nå tilbage til selve kursus.   Der er faktisk ikke så meget at fortælle andet end i pauserne havde firmaet Isis ApS sponsoreret chokoladebarer og chokoladecookies. Og smagen kan altid diskuteres, hvilket jeg vil undlade her…..ikke fordi jeg ikke kunne li’ dem snarere for jeg vil gerne undlade at omtale produkter som gør brug af GDA-konceptet.  Jeg har andre steder her på sitet givet min entydige mening til kende for disse Generelt Dårlige Anbefalinger.

(smagsmæssigt bør man nok se lidt nærmere på Alpen-bar Light. den indeholder kun 70 kalorier pr. bar. Isis-chokoladebaren indeholder ca. 120 kalorier…..ups, så gjorde jeg det alligevel).

På overordnet plan kan jeg endnu engang anbefale SmåSkridt-konceptet, uanset hvor du er i processen.
Foredraget og de efterfølgende øvelser har jeg intet at “pege fingre af”.

Om man har brug for foredraget eller Mindfullnes-kurset er svært at sige.  Jeg har været glad for at få inspiration til det videre arbejde og jeg vil helt sikkert også tage på Mindfullness til efteråret for yderligere inspiration og fordybelse.

Lige til den konspirationsteoretiske læser af indlægget her:  Nej, Per Brændgaard giver mig ikke nogen særbehandling eller rabatter fordi jeg omtaler ham og hans aktiviteter positiv!
Og jeg tror også, at det strider mod hans etiske tilgang til hans arbejde…..og jeg garanterer  for, at det også vil stride mod min!