Mål: juni, bestået.

I starten af juni opsatte jeg mig et lille bitte mål, at jeg hver eneste måned skulle opnå en ny laveste vægt, indtil jeg når 90 kilo.

Det gjorde jeg.  3 gange endda.

10. juni 106,6
18. juni 106,5
26. juni 106,1

Se den nydelige graf her.

Maj-måneds laveste vægt var: 106,7 kg.

Det bliver spændende hvad juli kan byde på?

Masser af god mad, go’ motion, godt vejr.
Og husk i august starter  100 dage med  dagens tip.  Jeg har allerede skrevet 40 af tips’ene.

Den daglige tur

Det er i hverdagen man skal tabe sig….så er der også plads til at skeje ud.

Og når man griber det rigtigt an, så vil man faktisk opdage, at det faktisk kan være ganske interessante oplevelser gemt i sådan en helt almindelig hverdag.  Fordi noget er almindeligt, så behøvedes det ikke være kedeligt eller smagsforladt.

Indtil fornylig var jeg faktisk irriteret over, at få “rød bølge” når jeg kørte på cykel til/fra arbejde.
men så fik jeg lige ideen med, at rød bølge faktisk er en alletiders chance for at lave  intervaltræning.

Og når jeg har  “grøn bølge” jamen så presser jeg bare maks indtil jeg ikke kan mere eller at jeg er fremme ved målet.

Uha, der er meget information

Ja, det kan du tro der er.

Det er faktisk nogen gange så meget, at man bliver helt ør i hovedet af alle de kure, koncepter, produkter, aktiviteter, forslag, lister og formler man skal kende til, vide noget mere om eller bare bliver påduttet.

Jamen så stop dog  (altså ikke med at læse her på de3faktorer.dk).

Brug tiden på at finde ud af hvad  DU vil!    Prøv og læg mærke til at der i alle slankekure bliver du bedt om at påtage dig en rolle som ligger væk fra den dagligdag du kommer fra.  For at være lidt grov, så bliver du faktisk bedt om at se på din krop som noget der ikke er dig.
Fx koncepter om skillekost (kendt som: syre/base-koncepter), hvor argumenterne kører på at  din krop ikke kan dit eller dat, når man blander nogen bestemte ingredienser sammen.   Udover, at det er noget forbandet sludder, så er din krop altså ikke en uafhængig computer som har brug for informationer i en bestemt rækkefølge for at kunne forarbejde data.   For at blive rigtig flipperagtig vil jeg skrive:  du er din krop; din krop er dig. Hele din krop er hele dig. Lige fra den skæve lilletå over strækmærkerne (jep, gælder begge køn) til tankerne inde i dit hoved.

Eller hvad med fitness-center, hvor du melder dig til i bedste hamsterstil at sætte dig på en cykel, løbebånd eller crosstræner….bare fordi du nu har betalt til det…..og mens du gør det, så tænker du bare at du helst ville være et andet sted.
Jamen, hvorfor dog pålægger du dig den pinsel?   Er det    No pain No gain  valgsproget som du af en eller anden mærkelig årsag har fået opsnappet?

Det er simpelthen for stor en omvæltning for hele dig at ville de store ting. Der er ganske enkelt nogen fysiske, hormonelle (igen gælder igen begge køn) og mentale forsvarsmekanismer som på et eller flere niveauer prøver på at samle den adfærd du gør over til noget mere behageligt.
Mennesket er nemlig behagelig-søgende.   Du kender det fra din dagligdag, når det regner eller er koldt….du søger metoder for at bevare det behageligt.  Tro ikke, at du kan lave en succesfuld SteinBagger med dig selv   (læg nemlig lige mærke til, at hvordan det gik Stein B).

Prøv istedet at holde dig til de ting du kan.
Opbyg en evne til at kunne noget mere.  Forstå mere.   Sætte ord på det du vil og kan.
Erkend dine grænser, men lad dig ikke styre af dem.

Det er faktisk lidt det jeg prøver at gøre med alle min blogindlæg.

Hvor skal man starte?

Start med at tænke dig grundig om.
Dernæst  få dig selv med i hele processen.
Og vigtigst af alt: gå igang  (i mere end én forstand).

Lyder det for godt til at være sandt?
For en gangs skyld kan man svare nej til det spørgsmål.

Er det virkelig så nemt?
Både ja og nej.
Ja: for mange af svarene har du – mere eller mindre bevidst – allerede.  De skal bare frem i lyset og omsættes til praksis
Nej:  Der er en læringskurve foran dig, hvor stejl eller lang den er afhænger helt af hvilke kilder du holder dig til.

Skal man virkelig ikke købe noget?
Jo, men du skal bare købe noget andet end du gør idag.

Gå til noget?
Næh, bare gå  kan gøre tricket

Kontrolleres?
Næh, det kan dog være en god ide at du holder øje med processen på en måde som passer til din hverdag!

Forbydes?
NEJ!  det er nok det eneste forbud du skal opstille:   nemlig ikke forbyde dig noget som helst!
Find istedet de ting som inderst inde ved ikke er gode i en slankeproces og find andre måder at få opfyldt behovet på.  fx  hvad er det ved Rittersporten du egentlig vil have?

Afskæres fra alt det sjove.
Ok, forbud nummer to: Du skal netop ikke lade være med at ha’ det sjovt, rart, godt, fedt i hele taget gør de ting som gør dig glad.
Der er ikke noget så nedbrydende for din moral/motivation som en øv-dag eller værrere  en hel række af øv-dage.   De skal nok komme alligevel, så ingen grund til selv lægge øv-momenter ind i hverdagen.

vise ord, del II

“I have not failed 10,000 times. I have
successfully found 10,000 ways that will not work.”

Thomas Edison om opfindelsen af elpæren.

sådan kunne man også se på hele slankeindustriens mere eller mindre mærkelige påfund på at lokke penge ud af forbrugerne.

Der er virkelig ingen grund til, at du foretager dig samme trial-n-error-tilgang til slankeprocessen.
Særlig når nu du har en masse slankekure bag dig og du har fundet ud af, at de ikke virker (du er jo stadig overvægtig 🙂  )

Alle kigger….

Jeg kan ikke lade være med at tænke over det mentale åg man hører om i forbindelse med overvægt.

Fx

Alle stirrer på mig, når jeg sidder i bussen.

Alle kigger den anden vej, når jeg kommer gående/vraltende.

Straks skal jeg naturligvis tage forbehold….nej gu vil jeg ej.

Hold nu op med at forsøge at tænke hvad andre tænker!
Jeg tog mig selv i det forleden, da jeg tog bussen til og fra arbejde.  Jeg trådte ind i bussen og så ned igennem bussen efter en siddeplads.  Og der var pænt optaget af  unge, gamle, mænd, kvinder, tykke, tynde  ja alle mulige.  Nogen kiggede på mig andre kiggede den anden vej. Nogen helt tredje kiggede godt nok i min retning, men tydeligvis ville gerne have været et andet sted end i bussen.

I det øjeblik slog det mig:    At nogen kigger den ene eller anden vej betyder langt fra, at det er ens overvægt de så meget giver en tanke eller to.    Man har alt alt alt for travlt i sin hverdag til at se på andre mennesker og give dem en tanke om hvordan de nu ser ud.   Selv den tanke andre måtte have om dig:  Hvad betyder den for dig?   Særlige fremmede menneskers tanker?     er det noget du kan bruge til noget…altså konstruktivt?

Lad mig fortælle en pinlig historie som nu ligger 14 år tilbage, som involverer stirre og hvad man tror om den anden:

Det var en lang dag henover studiebøgerne….på kollegiegangen skulle der holdes Tour De Chambre (én genstand pr. værelse…mange værelser 🙂 ).   Nå, festen involverede også noget spisen med forret, hovedret og dessert.    Siden jeg var op oprydningsholdet, så skulle jeg sådan set bare dukke op lige før festen startede og bare nyde aftenen.
Jeg satte mig til rette og overfor mig satte sig en gangens godtudseende kvinder.    Vi faldt i snak og fik en øl eller to….maden trak lidt ud, samtalen gik lidt i står….lige pludselig siger hun med et sødt smil:  hvorfor stirrer du på mine bryster..     say what.    Tjo udover de naturligvis så ganske nydelige ud indpakket i en norsk sweater, så kunne jeg altså ikke forklare – forsøgte dog – at jeg altså bare var træt.     men – believe me or not –   jeg var altså bare træt…..at mit blik ligesom endte med at kigge i retning af den norske sweater….jamen jeg kunne ligeså godt have kigget ned i min øl.
Der blev naturligvis lavet lidt mobning som jeg på daværende tidspunkt syntes var noget unfair….for igen, den pureste sandhed er altså at jeg bare var træt.
En psykolog ville sikkert kunne få mange interessante detaljer ud af den situation….hvortil jeg bare kan svare:  nogen gange er man bare træt, når man er træt  (bedre kendt som:  nogen gange er en cigar altså bare en cigar).

Hvad skal man vælge?

Tilbage i 2005 var blev nyhedsgruppen dk.helbred.slank spurgt hvilke produkter man bør vælge for en vægttabsfremmende proces.  Jeg svarede:

Hvis du ingen ide har om hvad du skal hive ned fra butikkernes hylder,
så kan du starte med, at fravælge de sikre kalorietællere:
– Slik (uanset om det er “low fat” eller hvad pokker producenterne
bilder dig ind)
– Snacks (chips, popcorn, flæskesvær osv osv osv. Og igen Glem alt om
“Light” hvad der ellers er af sjove udtryk på emballagerne).  Bemærk
lige ordet: snack.   Ordet er ikke Måltid eller mad. Men snack.
– Sodavand (særligt det med sukker)
– Saftevand (særlig det med sukker)
Og med risiko for at få ostefolket på nakken, så fravælg også de fede Oste.
– Fedt kød fx medisterpølse; Kylling m/ skind mv.

Dernæst kan du fravælge de varer som er så forarbejdede som det kan lade sig gøre fx færdigretter, frugtyoghurter (fx ungernes donanino); pizza(fra pizzariaer) og andet Fastfood.

Hvad har du så tilbage:   Uforarbejdede (eller meget lidt forarbejdede)  råvarer.
Vælg der det bedste og lær at svinge en kniv, pande og paletkniv i dit køkken.

Der venter smagsoplevelser for dig som du nok ikke har udsat dine smagsløg for før.