Hvad koster en Toblerone?

Nu ikke tænke så meget i kroner og ører, men snarere i motionst.

Den seneste tid har jeg gjort den del i at registrere mine udskejelser på crosstræneren. Og ved hjælp af Excel og lidt taltrylleri er jeg kommet frem til,  at det tager ca. 18 minutter at forbrænde 1000 kilojoule. Og der skal fart på for at det man kommer på ned på den tid.

Lad os ta 50 gram hvid toblerone som i billedet nedenfor.

dsc014301

Jf. næringsdeklarationen, er der 2.235 Kj pr. 100 gram hvid Toblerone.
Billedet viser kun 50 gram Toblerone, så omregnet til crosstræner-tid, så skal man knokle 20 minutter og 6 sekunder.

Kritiske røster vil så påstå, at man så bare kan nøjes med at spise en “top” af denne toblerone for at komme ned på 1 minut og 49 sekunder.

Eller når nu det er så moderne i de her GDA-tider (gud forbyde GDA, men det har nok lange udsigter….selv om man måtte satse på mere verdslige interventionsmuligheder).
Lad os sige, at en portion Toblerone er 30 gram (6,6 Toppe fra 50gram, hvordan man så end vil knække 66% top af).
Så skal man altså rende 12 minutter og 6 sekunder for at forbrænde mere end én portion Toblerone.

NB:  Toblerone har heldigvis ikke tilsluttet sig GDA-konceptet endnu.  Mange tak for det.
Øv, jeg så lige i Netto, at Toblerone på større pakkestørrelser har valgt at bruge GDA-konceptet.

Næringsdeklaration pr. 100 gram.
Næringsdeklaration pr. 100 gram.

Selvmonitorering, 2. tilløb

I sidste uge fortalte jeg, at jeg ville monitorere min kostindtag hhv. aktiviteter henover ugen.

Tja, det gjorde jeg også kun i 2 dage….og så havde jeg ikke flere oversigter……men af en eller anden grund gad jeg ikke lave flere.

Nu har jeg så taget mig sammen til at lave 14 oversigter til hver dag de næste 15 dage (2 uger + idag).

Jeg ved allerede, hvad jeg skal gøre i version 2 af oversigten.   Jeg skal have lavet noget brevflet, så jeg står med 365 oversigter, hvor datoen allerede er skrevet på.  Og når de så skal printes, så må man printe de datoer man skal bruge.
Derudover en   dagens vægt.

Nå, så er der sat system i selvmonitoreringen

Systemet er dannet ud fra, at jeg er så sindsyg træt.  Ikke fysisk træt, men snarere mentalt træt af, at vægten ikke bevæger sig i nedadgående retning.

– Nu er der lavet kostplan frem til uge 12

– Der er skruet op for motion. Volleyball mandag; tirsdag hviledag; onsdag crosstræner; torsdag dans; fredag-søndag crosstræner.  Alle arbejdsdage cykel til/fra arbejde.

Vægtmæssigt har jeg da allerede flyttet mig fra 113,5 til 111,2 fra mandag til fredag. Den nyeste vægtdiagram finder du her

Fra imorgen og 14 dage frem vil jeg bruge en gennemgående registrering af dagens kost og aktivitet.
Ikke helt ned på kalorieniveau, bare en registrering af hvad jeg spiser og laver.

Uanset om jeg kommer til at tabe mig eller vægtmæssig står stille, så har jeg i det mindste en registrering af hvad jeg har gjort.   Derfra kan der så laves en handleplan på hvad der skal forblive som det er eller laves om.

se min registreringsblanket: kostogaktivitetsoversigt_version1