Januar 2010: mønsteret

Så gik endnu en måned efter jul.  Og et mønster er ved at danne sig på min vægtkurve.  egentlig et ret forudsigeligt mønster. Omkring jul stiger vægten…og så bruger jeg en måned eller to på at bringe den ned igen til præ-jul-niveau….så etablerer jeg et vægttab frem til sommer…så sker der en sommerferie til tider i udlandet og evt. mere end halvdelen af det etablerede vægttab går fløjten….efteråret bruges på at nedbringe sommerens udskejelser…og julen står for døren.

Udover det ovennævnte vægttab vil jeg fundere over en sommerferie-strategi og til sidst på året: jule-strategi.
Det er nemlig ikke nogen naturlov, at deltage i sådanne rutjsebane-ture. Naturligvis kan det lade sig gøre at komme gennem sommer- og jule-ferie uden vægtøgning.

Det var så den generelle betragtning. Nu lidt fortælling om januar2010.

Som de fleste har lagt mærke til, så har kong vinter åndet koldt over Danmark siden december og helt ærlig: jeg kan godt li’ at cykle, men det er ligesom ingen grund til at redde sig en lungebetændelse pga. cykling.  hvorfor jeg for første gang i 3 år har købt et periodekort til zone 1+2. Der var dømt passivitet med bus til/fra arbejde.

For ligesom at opveje den passivitet, så opvejede jeg den med nogen nye forsøg på motionsområdet fx Wii EA active 30 dages udfordringen, som jeg altså erkender er gået død i. Ligeså sundhedsstyrelsens anbefaling af 10.000 skridt var altså også af begrænset interesse.  Alt sammen fair nok…det jeg fik gjort fik jeg gjort.
Tilgengæld er volleyball startet igen og jeg har meldt mig til mandage og onsdage.  Tilsætter jeg tilmed crosstræneren med jævne mellemrum, så klarer jeg vist det minimum af motion, som gør at jeg …tada tada: har etableret et vægttab på 4 kilo siden 1. januar.

Se selv i min graf: http://de3faktorer.dk/artikler_billeder/vaegt.pdf

Målet for næste måned er:  at have en ny laveste vægt dvs. under 107,1
antal besøgende på www.de3faktorer.dk i denne måned  928.  En stor del skyldes, at min historie har været en tur i Ekstra Bladet. Den 2. januar var der: 131 besøgende.

It is all in your mind, soldier

hvor starter vægttabsprocessen henne?  Ok, det var lige det rene jeopardy. Svaret gav jeg ligesom i overskriften.

overskriften har jeg simpelthen tyvstjålet fra en kommentar på facebook, hvor en af vennerne var lidt øv-humør over ikke kunne deltage i en cykeltur i udlandet (altså ikke bare en hygge-tur, men bjergetaper osv osv osv). Lidt opgivende mente han så, at han ville cykle nogen ture i lokalområdet og så bare forestille sig at være taget med.(PS: lokalområdet er i det sydjyske, som altså ikke ligefrem er kendt for bjerge 🙂  ).
En kommentar var:  It is all in your mind, soldier.

Det er nu lidt under et halvt år siden, at jeg så kommentaren, men den har altså brændt sig fast i hukommelsen på mig.

Det er indlysende.  Alt hvad vi oplever, opfatter, fortolker, gør.  Det starter altså sammen – når man lige ser bort fra de autonome funktioner i kroppen – oppe i hovedet.

Man bestemmer selv om man opfatter regnvejr som belastende og stressende eller aktuelt: snevejret.
Naturligvis kan man være uhensigtsmæssig påklædt til vejrliget. Og naturligvis kan man vælge at holde sig indendøre og bare lade “faren drive over”.
Når nu det er nødvendigt at være i en situation, som er mindre rar.  Jamen, så er netop der hvor man med en positiv attitude overfor situationen kan få en fantastisk oplevelse eller i det mindste gøre, at man ikke grebet af en psykisk negativitet, som ender med uhensigtsmæssige handlinger som ikke fører noget godt med sig.
Naturligvis skal man ikke rende lalleglad rundt og tro, at alting er godt. Eventuelle farer på en fysiologiske velbefindende skal naturligvis afværges, så man stadig fungerer optimalt på længere sigt.

man er faktisk i vid udstrækning herre over, hvordan en situation opfattes.

Når det regner og det ligesom er nødvendigt at du bevæger dig regnvejret. Hvordan får du den bedste oplevelse?

– Trække skuldrene op til ørene og gå rundt og møffe om, at det er lortevejr?
– Bevare en rank ryg og med stolthed skridt for skridt gå gennem den nedbør som nu engang er?

Du bliver våd uanset om du møffer eller retter ryggen.   Valget er dit!

Det samme i forbindelse med vægttab. Går du rundt og møffer om, at det noget mærkelig noget at gnaske gulerødder eller bevæge dig på et løbebånd, jamen så tro da pokker, at du ikke bryder dig om vægttab.
Når du tilgengæld accepterer at vægttabsprocessen er en kæde af handlinger, hvor du kan se nye muligheder og spændende anderledes oplevelser.  Går du så ovenikøbet ind i processen med et åbent sind, tålmodighed og initiativ, så skal det være meget mærkværdig, at vægttabet udebliver.

30DC: 11.+12.+13. dag (om at tabe pusten)

Tja, jeg må nok erkende, at det hverken er særlig sjovt at vinde virtuelle “medaljer” eller knæbøje i et væk.

Det er stadig mest hyggelig at bruge crosstræneren med høj puls og lårmuskel-arbejde i kombination med et afsnit af 24timer eller Alias eller actionfilm.
Og det med uge 3, hvor jeg går 10.000 skridt hver dag…tja, 5 ud af 7 dage gik det bare derudaf.   Weekenden vil jeg mere betegne som: sygdom og motivationen som blev væk.

Det er ikke sådan, at jeg fortryder hverken 30DC eller 10.000skridt-målet. På ingen måde. da det blandt andet gik godt, sålænge som det nu gjorde.  Det er bare, at jeg bedre kan li’ andre former for motion.  Tilgengæld fik jeg afprøvet EA Active og sundhedsstyrelsens anbefaling.

Lad mig sige lige ud af posen: man skal virkelig være aktiv for at komme op på 10.000 skridt.   For mit vedkommende 7,2 kilometer eller ca. 1½ times skridt for skridt for skridt for skridt.

EA Active har helt klart nogen gode øvelser, men de forudvalgte øvelser i 30dages-udfordringen er simpelthen for kedelige. Varianter af knæbøjninger; En danse-øvelse som mildest talt kun drejer sig om at vifte med arme; Spørgsmål om at bruge balanceboardet, men aldrig bruge det; et aerobic-elastik som er for kort for mennesker af min højde incl for slapt for mig; Upræcis kalorieforbrændings oplysning*

Naaah, så hellere den funktion, hvor man kan skrue sin egen øvelsesrække sammen.
Dvs. hvis man kunne kombinere 30DC med sin egen øvelsesrække fx man tager dagens øvelser, men så tilgengæld har mulighed for at erstatte én øvelse med en anden øvelse, så ville det være lidt interessant.

*: det morsomme var, at jeg en aften kom sent igang med øvelserne og nogen af øvelserne incl. hop.  Hvilket vil betyde, at jeg ville forstyrre underboen, hvis jeg hoppede. Det medførte at jeg sprang 3 ud af 18 øvelser over….men alligevel fortalte programmet mig efterfølgende, at jeg har forbrændt samme antal kalorier som jeg ville have forbrændt ved det komplette program. hmmmmm.

Husk også lige på, at jeg den egentlige årsag til at jeg sætter mig disse lidt mærkelige mål er, at jeg ikke tager cykel til/fra arbejde i denne måned.  For ligesom ikke at sygne helt hen, så er det her lidt  “survival training” indtil kong vinter igen slipper sit tag i Danmark.

www.de3faktorer.dk

Volleyball

Ih guder, hvor er det skægt at læse fitness-klubbernes “menu-kort” om  full body work, spinning, low burn, high intensity og jeg ved snart ikke hvad er er fancy-begreber der opfindes for at få kunderne til at tro, at netop denne klub har opfundet et herligt produkt så du brænder kalorier ved melde dig til netop deres program.

Jeg siger bare et ord:  volleyball!

Volleyball har det hele. I hvert fald når det gribes rigtig an. At man derudover er der også sammenholdet, taktikken, impulsivitet, glæde, belønning, konditonstræning….ja ta’ bare et eller andet fra et fitness-center…og vupti, så kan du indbygge det volleyball.
Ok, løbebånd og mærkelig musik er der ikke så meget af.


www.de3faktorer.dk

30DC: Dag 9+10 (the step-day)

Jeg fik ikke skrevet noget igår, så må jeg hellere skrive for to dage idag.

Igår var der 3. hviledag  wii-udfordringen, hvorfor wii-fjernbetjeningen blev på sofabordet.
Tilgengæld fik jeg gået mig over 10.000 skridt, ligesom dagen før….og igen idag og resten af ugen har jeg indlagt det som ekstra opgave for mig, siden volleyball-træningen om onsdagen er aflyst.

Jeg fik talt skridtene mellem Sjælør og Valby station: 2565 skridt.  Og jf. ruteopmåleren på motiononline er det 1,85 km mellem de to stationer. Det giver en gennemsnit skridtlængde på 72,13 cm.
Det tog mig 32 minutter.

I 10.000 skridt-skala vil det sige, at jeg skal afsætte 96 minutter eller 7,2 kilometer af til at gå 10.000 skridt.
Puuuuuuuuuuuuuuuuhhhhhhhhh, godt det kun er denne uge, at jeg skal gå 50,4 kilometer og 11 timer til at opfylde min målsætning.

Jeg bliver mere og mere glad for både crosstræner, volleyball, men sandelig også den cykeltur jeg har til/fra arbejde, når det ikke er helkoldt her i landet.  For husk, at det er 11 timer pr. uge, hvor jeg ikke kan gøre andet end at sætte det ene ben foran det andet.

Jeg glæder mig til, at kong vinter slipper sit tag i Danmark, så jeg igen kan falde tilbage til min ordinære rutiner. Ikke fordi jeg syntes, at det ikke er spændende at afprøve noget nyt og anderledes, men snarere fordi mine ordinære rutiner giver mig meget mere nydelse end gåturene.

NB: Jeg har endnu ikke lavet dagens Wii-øvelser, da jeg er beskæftiget andet steds i byen.

www.de3faktorer.dk

30DC: dag 8 (en kold dag)

Udover det var mandag, så var det også sindsygt koldt på arbejde…syntes jeg.

Wii’en tog desværre overhånd, hvorfor jeg røg lidt bagud i fleksen.

Kort fortalt syntes jeg selv, at jeg har været ret aktiv idag.

– Wii, på den intensive plan
– volleyball i 1 time og 45 minutter
– gået 10.157 skridt.

Derudover har jeg fået den lidt kedelige besked, at volleyball-træningen er aflyst om onsdagen pga. hårdt tiltrængt gulv-vedligeholdelse.
Lige netop den forårs-sæson hvor jeg gerne vil træne 2 gange om ugen..aaarrrrhhhh.

Nå, nu har jeg besluttet, at der skal dyrkes meget motion, så derfor vælger jeg bare noget andet:

Udover at følge EA-Active udfordringen, så vil jeg i denne uge gå mindst 10.000 skridt hver dag.
Det at følge EA Active er ikke slemt, da det foregår “in the comfort in my home” som det lyder fra tv-shop-rekvalmerne…men gå-turen. Det er altså uanset om det fryser, fyger eller andre grumme ting fra kong vinter.

www.de3faktorer.dk

30DC: Dag 7 (lidt sen gennemførsel)

Jo, jeg fik da lavet mine wii-øvelser idag. Og endnu engang er jeg overbevist om, at jeg skal have skaffet mig en elastik i rette længde og styrke. Øvelsen  Biceps curl and shoulder  kan jeg ikke gennemføre medmindre elastikken ødelægges. 🙁

Jeg er glad for bokseøvelserne, særlig den hvor man skal slå på den virtuelle sandsæk 70 gange.  Udenfor 30dages-udfordringen er der en mulighed for at slå 300 gange…..ser du, så er det faktisk ved at være noget der rykker.

Udover dagens wii tog jeg en tur på crosstræneren, hvor jeg fik brændt 5300 kilojoule af. Herlig fornemmelse i lårene vil jeg lige tilføje.

www.de3faktorer.dk