Og jeg grinede af mig selv

Igen idag tog jeg en tur på crosstræneren…..og jeg citerer James Brown:  I feel good.

Tog et program jeg lavet en del gange før. Et program som jeg fandt vha. noget googling efter træningsprogrammer og CTR 3.   Programmet har den velklingende tyske titel:  Profi-programm 6 og i modstands-niveau ser det sådan ud:

modstandsoversigt over profi program 6Og jeg syntes da også, at jeg gjorde det ret godt i forhold til sidste gange jeg kørte programmet.

 

  • 2. april 2010: 7,31 kilometer
  • 3. juni 2010: 7,21 kilometer
  • 28. februar 2011:  7,31 kilometer.

Helt fantastisk. Ikke nogen særlig signifkant forskel…….Hastighedsprofilen syntes jeg også ser acceptabel ud:

Kurver tæt på hinanden bedre end langt fra hinanden

Naturligvis kører jeg ikke på min 3. tur efter en længere pause oppe i det høje gear fra starten.  Det vil bare give en overbelastningskade i sidste ende. Og det kan jeg ikke have.

Jeg scrollede så lige lidt længere ned for at se pulsprofilen.

Lav kurve er bedre end høj kurve

 

Og der kan man så virkelig se, hvad en lang pause gør ved en arbejdspuls!  Fy da føj da da!
Fint nok, at jeg kunne holde en fornuftig hastighed, men min motor (læs: hjerte) skulle godt nok også knokle det meget mere!

Jeg skal da lige love for, at jeg er glad for, at jeg nu på egen krop og målinger kan se vigtigheden af kontinuerlig træning!     Tro da pokker, at jeg træt på mærkelige tidspunkter….og anden “knapsåfrisk-adfærd” som jeg ellers har lagt for dagen tidligere.

Godt jeg har gemt mine tal…..og laver nogen flere via træningen!

Det skal bemærkes, at tiden mellem den blå og grønne streg er 2 måneder, hvor der ligger mange crosstræner-sessioner mellem.  Mellem den grønne og røde streg er der ca. 8 måneder, heraf ca. 6 måneder uden nogen seriøs træning på crosstræner eller volleyball.

Jeg tror lige, at jeg tager en endnu tydligere test på onsdag.
Jeg kan se, at kurven fra april og juni viser, at formålet med træningen var, at køre samme hastighed…og se forskellen i pulsen.    Formålet med træningen idag var: at gennemføre.

Om det er videnskabelig skal jeg ikke kunne sige, da jeg ligesom ikke har nogen kontrolgruppe, men mon ikke man kan finde en eller flere langtids-studier som viser nogenlunde disse forhold.

Godt foråret er på vej!

 

 

Om at starte

hvornår starter en vægttabsproces? Det gør den, når et vendepunkt passeres.

vendepunktet, hvor man er kommet til, når indsigten for at noget skal ændres står lysende klart.

Indsigten kommer mange gange. Nogengange opdager man den bare ikke.  Andre gange slår den så hårdt som en forhammer på lilletåen. 

Mit nyeste vendepunkt var forleden, da jeg ikke kunne gennemføre træningsprogrammet.

Chokerende nyt kostråd: Spis mindre og tab dig

Chokerende nyt kostråd: Spis mindre og tab dig.

Sikke en non-nyhed.

Det skæggeste er dog de groteske udtalelser som Ninka-Bernadette slynger om sig med.

Her er den næste – ud fra en kernesund-tankegangs betragtningsvinkel – syge tanke om at nedbringe overvægt:

Omtanke
Engagement
Handling.

Også kaldet:  de3faktorer.dk

Og prisen er ganske finanskrisevenlig:  gratis!

Når facts egentlig bør tage pusten

Hvad der sker ved inaktivitet.

Jeg bør egentlig tude!  På den anden side, hvorfor?

Bringer det mig videre?
Næh.

Grafen – bedre sagt: aktiviteten bag grafen – er snarere en “agent of change”.
Et fornyet vendepunkt eller skulle jeg skrive: glemt vendepunkt?

Grafen viser med tydelighed, at man med over 6 måneders reelt undladelse af aktivitet mister evnen til at gennemføre et træningsprogram, der tidligere ikke voldte besvær.

Helt konkret drejer det sig om, at jeg har tidligere har haft rigtig god tradition for at bruge min crosstræner med tilhørende dataindsamling af hastighed, puls, afstand, osv osv osv.
Herunder en såkaldt wattmaks-test dvs. at man udfører aktiviteten frem til en maksimalmodstand og så lidt videre.

Idag kunne jeg ikke engang gennemføre det program som jeg tidligere har klaret omend med sved på kroppen, men klaret den gjorde jeg da.

Testen viser bare med al tydelighed, at fysisk aktivitet er alfa og omega for at bevare en god kondition.  Ikke kun for selve gennemførslens skyld, men sandelig også for pulsens skyld:

24. februar 2011 vs 14. august 2010

Ikke alene ligger min puls allerede i starten af testen over niveauet fra tidligere….men den vokser bare mere end tidligere undervejs i testen.

Et kærkomment kærligt spark i røven til mig selv hermed givet!

 

Maxim chokolade bar

image

Netop smagt.  Rigtig god erstatning for en Mars bar. Kun 135 kalorier pr bar. Og kun 4,6 gram fedt, samt 10,7 gram protein.

Mars-baren bringer 449 kalorier pr. 100 gram, heraf 69 gram kulhydrat (formentlig sukker) og 3,7 gram protein.
Maxim-baren bringer 385 kalorier med sig pr. 100 gram, heraf 36,6 gram kulhydrat og 30,5 gram protein.

Og ja, maxim-baren er noget dyrere, men ernæringsmæssigt bedre end en marsbar….men er der noget som ikke er det?