U-vaner

Det tager ikke lang tid før nytårsfortsætterne igen står i kø som forbrugere til et bedre januar-udsalg.

rygning, overvægt, bide negle, drikke alkohol, spille pengespil, undladelse af motion……..ja, der findes mange uvaner.  heldigvis har man ikke dem allesammen. Måske en mindre vifte i mere eller mindre ustrakt grad.

Den sikreste måde at holde op med dem er, at finde et substitut for vanen som ikke fører andre negative konsekvenser med sig. Eksempelvis klassikeren om rygestop medfører overvægt, da man ligesom stadig skal tage et eller andet op mod munden…og når nu det ikke er en smøg, så bliver det en chokoladebar istedet.  Heldigvis er en erstatnings-uvane ikke nogen naturlov a la tyngdekraft.

Det kan med en smule omtanke + engagement i informationssøgning + handlinger  faktisk give gode resultater, selv med en lille ændring af ens vaner.

smaaskridt.dk: Priser

En ny stjerne på slankehimlen er igang med at se dagens lys.

www.smaaskridt.dk

Og faktisk med ganske fornuftige priser til følge.

Min almindelige købmands snusfornuft siger mig, at priserne er ganske fornuftige set i forhold til de andre internet-koncepter som findes.

Ser man endvidere på indholdet af produktet (afprøvet via gratis-tilbuddet), så er ens egen indsats faktisk ligeså stor som ved alle de andre koncepter.
Med den store forskel, at du ikke får udstukket faste rammer du skal agere indenfor.  Du får valgmuligheder ud fra det udgangspunkt du har og den retning du ønsker at gå i.
Du bliver heller ikke lovet nogen helt fantastiske ting, men du får serveret faktuelle oplysninger som du så kan omsætte til praktiske tiltag i netop helt din hverdag.  Uanset hvordan den så end måtte se ud.

Skulle der ske det, at du har en situation, løsning, problemstilling som ikke allerede er beskrevet, jamen så kan du selv være med til at knytte et vægtmæssigt sikkerhedsnet for dig selv og andre på en sådan måde at dine små skridt bliver til andres små skridt.

Det smarte ved smaaskridt.dk er, at man netop ikke skal marchere i en bestemt retning i en bestemt hastighed som en flok lemminger henimod den næste vægtøgning som er resultatet af slankekure som de er flest.

Hvis du allerede er godt igang med vægttab og er godt tilfreds med din retning og hastighed, så er der ingen grund til at købe et abonnement hos smaaskridt.dk

Hvis du tilgengæld er aktivt søgende efter en vægttabs-metode som tager udgangspunkt i dig og din hverdag, som tager højde for de ressourcer og muligheder som du har adgang til, så bør du afprøve det gratis tilbud.
Hvis du ikke er aktivt søgende og dermed er ligeglad, så havde du ikke engang gidet læse www.de3faktorer.dk 🙂

NB:  Jeg er stadig ikke på nogen måde økonomisk bundet op på smaaskridt.dk.  sandsynligvis køber jeg en 12 måneders periode og bliver aktiv på www.smaaskridt.dk’s debatsider.  Men særlige fordele får jeg hhv. ønsker jeg ikke at få af Per Brændgaard som er sitets ophavsmand.

Wii med mening

Sidste år fik jeg anskaffet mig en Wii med Balanceboard….Og straks indrømmer jeg, at den nok har samlet mere støv end blev brugt. Klassisk bør man næsten tilføje.

Jeg har dog stadig luret på de spil som blev udgivet til Wii og balanceboardet….og her i november udkom Wii Fit Plus.
Jf. anmeldelserne skulle Nintendo nu har taget alt det kedelige ud af Wii Fit og gjort det noget mere anvendelig i motions-sammenhæng.

Og jep. Det har de!

Særlig den evige tilbagevenden til menuen og tastaturgymnastik for at komme til næste øvelse….den er nu blevet suppleret med muligheden for at skrue et sæt af øvelser sammen, som køres igennem uden pause.  Og hvis man er blevet lidt træt af de forudprogrammerede motions-modeller, så får man selv lov til at skrue sine egne yoga- og muskeløvelser sammen.

Helt klart er plusset i produktnavnet ikke spor misvisende.

Sammen med EA Sports active som har samme mulighed for at skrue en individuel motions-øvelses-lektion, så bliver wii lige pludselig en rigtig god mulighed for at få rørt kroppen.

Jeg tror, at jeg kommer til at bruge Wii’en noget mere fremover!

www.de3faktorer.dk

Hvorfor tage på arbejde? Hvorfor dyrke motion?

Det er der sikkert en del som spørger sig selv i denne tid.

Der findes faktisk en del sociologiske undersøgelser på hvad den primære motivationsfaktor er for at tage på arbejde.
Resultaterne er ligeså forskellig som det findes mennesker.

For nogen betragtes ens arbejde alene som indtægtskilde til at betale husleje og andre af livets nødvendigheder;
Andre lægger hele deres identitet i arbejdet;
En tredje gruppe mennesker er faktisk ligeglade med løn og opgaver, men alene tager på arbejde pga. det kollegiale.

For de fleste er ens personlige motivationsfaktor nok en kombination af ovenstående og evt. ovenikøbet en helt personlig årsag til at man møder op ved “stempeluret”.

Det er heldigvis sådan, at langt de fleste mennesker ikke tænker over, hvorfor de tager på arbejde. De gør det bare.  

Interessen for hvorfor-spørgsmålet bør vækkes, når man står i et “tomrum” fx når man er blevet ledig eller jobbet er blevet lidt kedeligt og man mentalt er på vej til næste job.
 Svaret på spørgsmålet kan man bruge til at navigere efter i sin søgning efter det næste arbejde.

På samme måde med at dyrke motion.
Der er en del makromotiver fx bedre helbred, sygdomsforbyggelse og andre “store” faktorer som kan drive en hen til løbebåndet.
I den modsatte ende er der mikromotiver fx man er en del af et hold og ens personlige deltagelse gør en forskel eller en indre “uro” som stilnes ved at røre kroppen.

For personer som allerede har motionsvaner som ikke kan undværes i dagligdagen eller særlige tidsrum i løbet af ugen…de har – ligesom dem som dem der har et arbejde – ikke rigtig brug for at give hvorfor-spørgsmålet nogen nærmere tanker.

Det er dem ikke dyrker motion eller keder sig af pommern til, som sætte ord på svaret på hvorfor-spørgsmålet.

Her er mine svar på:  hvorfor foretrækker jeg at cykle til/fra arbejde hver dag?

Makromotiver:  det er en sundere måde at transportere sig på (både helbredsmæsssigt, husholdnings- og samfundsøkonomisk) end alternativerne.
Mikromotiver: Det giver et mentalt helle både til at lade op og lade af til/fra arbejde; brænder energi af; giver mig ro på sinde at jeg har gjort noget godt for min krop.  Det er praktisk og fleksibel.

Til Oste-spiserne

Nu er jeg ikke selv den som spiser mest ost, men jeg vil da lige have lov til at viderebringe et kanontip som en af mine gode kollegaer gav.

Når nu man spiser ost, så er det altså ikke en større smagsoplevelse, at få meget ost i én skive.

Det er gerne sådan, at man spiser ost ud fra at få en smagsoplevelse. Ens smagsløg behøvedes egentlig ikke en særlig stor mængde smagsgivende ingrediens for at danse ballet 🙂

Selv mindre skiver kan altså give dig en ganske udemærket oplevelse.

Måske behøvedes man faktisk ikke tage tip 19 om fedtfattige oste så bogstavlig…bare en tyndere skive


www.de3faktorer.dk

Hvad er det modsatte af sportsskader?

Svaret er:  passiv-skader?

Traditonelt set er en skade noget pludselig opstået situation ud fra en udefra kommende begivenhed, der medfører at en person eller ting bliver beskadiget.
Det er i hvert fald sådan at det er beskrevet i de fleste forsikringspolicer.

En sportsskade er lidt anderledes. Skaden opstår pga. en unaturlig bevægelse eller belastning under udøvelsen af en sportsgren. Skaden kan dog også opstå ved at en medudøver løber ind i den som får skaden.

Disse hændelser er så dejlig nemme identificere og når det sker for en eliteudøver ovenikøbet transmiteret på tv.

Der findes en tredje type skade som meget mere lumsk. Det er den skade som opstår ved, at man ingenting laver hhv. laver meget lidt.
At lave meget lidt sport/motion giver også skader på kroppen, dog ikke én som kan pege på eller sætte et plaster på.

Der er et finere udtryk for disse sygdomme:  livsstils-sygdomme.

For at nævne nogen af de mest snigende:  diabetes type 2; forhøjet blodtryk; lavt stofskifte.

Og par presserende så at sige:  fordøjelsesproblemer fx forstoppelse hhv. det modsatte.

Og uanset om du har disse sygdomme eller du har passiv livsstil og dermed i risiko for disse, så er der altså kun én ting som kan afhjælpe sygdommene hhv. forbygge deres opståen: motion!

www.de3faktorer.dk