Dr Phils 6 gode råd til nytårsfortsætter.

Dr. Phils 7 punkts plan til nytårsfortsætter.

Indrømmet Googles oversættelse har stadig en del svagheder, hvorfor jeg gerne vil oversætte overskrifterne for dig:

1) Hav et specifikt mål for øje.


2) Sæt en målbar målsætning.

3) Lav en tidslinje.

4) Gør dit nytårsfortsæt noget du kan kontrollere.

5) Hav et nytårsfortsæt som er i overensstemmelse med dine livsværdier.


6) Have en trin-for-trin plan for at nå dine mål.


7) Stå til regnskab for din negative adfærd.


Jeg overstreger punkt 7 med vilje, da jeg slet ikke bryder mig om, at man skal “straffe sig selv”, såfremt man ikke lige opnår det man gerne ville.

Istedet vil jeg gerne indsætte:


Lad være med at straffe dig selv, såfremt nytårsfortsættet fejler.  Lær af processen og bliv ved.


Det gør ikke noget, at du ikke lige rammer et produktionsmål eller hvorledes du ellers har tænkt dig kvantificere dit vægttab. Naturligvis er det ærgerligt, hvis punkt 2 og 3 ikke lige bliver opfyldt til punkt og prikke. Undervejs har du så heldigvis lært noget som så gør, at der ikke er så besværligt at komme det sidste stykke.

Af overordnet betydning er, at du får tillagt dig nogen vaner, som gør, at de tabte kilo ikke vender tilbage, hvorfor det i bund og grund er ligegyldig om din vaneændring starter 1. januar eller 4. maj eller 13. september eller 20. november.

Godt det snart er jul

hehe, jeg ved det godt.  Julen er netop overstået. Og et nyt år er på vej.

En kort opsummering af 2010 skal der da også være plads til

–  En knaldgod ferie til USA. Se panoramabilleder; De lidt skæve; Vejr&tid, samt Fugle&kravl
– Nye udfordringer på jobbet, som jeg er glad for og bliver glad for.
– Har det – generelt set – ganske udemærket.

Med hensyn til vægttabet, så kan jeg kun erkende, at det gik rigtig godt de første 7½ måned, hvorimod de sidste 4½ måned ligesom ikke har været gejst (eller i konceptet de3faktorer.dk: hjerte) med i processen. Og vupti, så er jeg i øjeblikket oppe for at sige goddag til de 110 kilo, hvilket bare slet ikke er tilfredsstillende.

Det som er tilfredsstillende er, at jeg i bund og grund ikke har taget på siden september.

Jeg tror, at jeg er et godt eksempel på, at man ikke tager på mellem jul og nytår, men mellem nytår og jul.

Ny gadget

Jeg har fået em HTC desire hd. En ganske fin telefon med mange smarte mulige funktioner (kaldet apps). Fx er der en spå som daglig kan give en påmindelser om et eller andet.  Jeg vælger daglig vægt. Det har jeg nemlig været ret ringe til de seneste måneder