Motion er som at vaske hænder for kroppen

Hvor tit vasker du egentlig dine hænder?  I denne tid gør man faktisk endnu mere ud af håndvask fordi man ikke vil være syg.

Hvorfor ikke give hele din krop noget som gør, at du ikke bliver syg.

Inaktivitet er en risikofaktor på linje med  rygning. Professor Bente Klarlund Pedersen har de sidste ti år klarlagt, at musklerne ikke kun formidler bevægelse, de  producerer talrige, forskellige hormonlignende stoffer kaldet myokiner. De bliver kun dannet, når vi rører os, og har vist sig bl.a. at øge insulinfølsomhed, samt forebygge tarm- og brystcancer, hjertesygdomme og diabetes, demens og depression. … citat fra: http://sund.ku.dk/profilen/benteklarlund/

Det er næsten ikke til at forstå, at nogen har gode grunde til ikke at udsætte sig for myokiner.

Jo jo, motion er kedeligt.  Endnu kedeligere er dog at få tarm- eller brystkræft, hjertesygdomme, diabetes, demens eller depression.

Motion er hårdt. Tja, når man ikke er vant til at lave motion, så skal man naturligvis opbygge en grundstyrke…og opbygningen kan godt resultere i lidt ubehag. Det er dog ganske harmløst at have lidt ubehag i musklerne. bare brug dem igen. De/Du har godt af det.
Er man først kommet godt igang med grundstyrken, så er motion faktisk ganske behageligt.

I langt de fleste kommuner i dette herlige land har man faktisk mulighed at få en henvisning til  Motion på Recept, når man er i risikogruppen for diverse følgesygdomme. Henvisningen starter ved din egen læge.

Motion på Recept er en fantastisk mulighed for stifte bekendtskab til hvad kroppen egentlig er bygget til. Nemlig til bevægelse.

Motion –> muskler –> stofskifte

I min artikel om stofskifte har jeg skrevet den teoretiske udregning af hvor mange kalorier man forbrænder ved bare at være til.

Jeg vil da lige tilføje, at når man nu opbygger en smule mere muskelmasse* via motion, så giver man faktisk kroppen et helt fantastisk redskab til at forbrænde kalorier mellem motions-aktiviteterne.   Muskler har det nemlig med at bruge kalorier, selvom de ikke er aktive.   Det interessante er også, at når musklerne ikke bruges til fysisk aktivitet, så standser den kalorieforbrændende effekt og musklerne – i mangel af bedre – visner hen.

*: Ikke bodybuilder-agtig

Det er måske derfor, at folk der dyrker motion dagligt kan “tillade sig” at spise en flødeskumskage eller chokolader oftere end folk der ikke dyrker motion.   eller lad mig formulere det sådan her: Motion giver faktisk flere frihedsgrader overfor hvad man kan spise.

En opfordring herfra:  Hvis din kostplan til opnåelse af vægttab føles som en dydens smalle sti, så start cyklen med jævne mellemrum….og du vil opdage, at den tidligere smalle sti bliver noget bredere.

Motion [engelsk udtale]

så lad os lege lidt med sproget igen.  Når nu du hader motion [dansk udtale].   Hvad med så bare at lave bevægelse (oversættelse af det engelske motion).

I bund og grund går det ud på det samme, tilgengæld kan man ved lege lidt med ordene få nogen andre associationer til kerneaktiviteten: at bruge sin krop aktivt.

Det er fuldstændig ligegyldigt om vi taler: agility, bowling, curling, dans, enkeltstart (cykling), frisbee, golf, højdespring, ishockey, judo, kajak, længdespring, M-bold, netbold, orienteringsløb, petanque, Qianball, rugby, squash, trampolin, udspring, volleyball, wrestling, x, yoga, æggeløb, Øvelser på gulv, å.

(listen er lavet ud fra at få så mange forskellige sportsgrene med som mulig…og de bogstaver som ingen sportsgren har, der har jeg ikke kunne finde en sportsgren).
Tak til Inger for 5 af sportsgrenene

Bare den lille forskel, at du ikke sidder på en stol, men bruger dine arme, ben, torso og hoved i en aktivitet, der gør at du bevæger dig fra et punkt til et andet i en hastighed som er fx gang-hastighed.

motion

Jeg personlig har for mange år (2002) siden svoret, at man sagtens kunne tabe sig vha. kost alene.  Rent kalorieberegningmæssigt er det også fuldstændig korrekt.  Man skal for så vidt bare indtage færre kalorier end man bruger, så smeltet fedt nærmest af kroppen.

Motion har sidenhen sneget sig ind i min dagligdag, hvor konsekvensen ved udeladelse af motion resulterer i øget irritabilitet, dårlig humør eller på anden måde at  negativitet får mere plads end hvad der er rimelig for mig selv og min omverden.

Særlig min daglige cykeltur til/fra arbejde skal vejret helst ikke afholde mig fra i alt for lang tid.

På nuværende tidspunkt ved jeg ikke om jeg er udsat for den menneskelige reaktion om fortrængning, men jeg har faktisk lidt svært ved at komme i tanker om alle de gode grunde jeg havde for ikke at udøve motion.

Alle mine tanker omkring motion kredser om alt det positive der sker i kroppen og musklerne, i tankerne og følelserne, når det malende tråd i pedalerne bringer mig frem til arbejde og hjem igen….eller under volleyballspillets intensitet…eller svømningens evige ja nærmest meditative gentagen af de samme bevægelser….eller crosstrænerens Kj-tæller giver mig sved på panden.

Hvorfor jeg nærmest bliver nød til at spørge:    Hvilke gode grunde findes der til ikke at udøve motion?

Ydre faktorer

arv, miljø, levevilkår, sociale situationer, livshændelser, alt sammen er med til at bestemme om du når dit mål.

Eller som i et spil kort:  Det er de kort som er dig givet.

Det interessante er, hvad kan det så være at nogen mennesker oplever den ene nedtur efter anden eller måske bliver udsat for et alvorlig hændelse (ulykke) og så alligevel bevarer det gode humør eller vokser med den nye livssituation.

Hvad er det ved deres hemmelighed?

Jeg tror, at det starter med en holdning!

Motion og vægttab. Er det nu også nødvendigt?

Godt spørgsmål.

På den ene side har man måske så mange steder man kan tage fat på sin vægttabsproces, at motion måske ikke lige er hvad man har allermest lyst til at bryde ned i sine bestanddele for at skrue noget sammen som man kan bruge i sin hverdag.

På en anden side, så kan netop motion gøre så mange skægge ting ved ens mentalitet, at netop det at man får rørt sig gør, at man får overskuddet til at gå igang med nogen af de andre steder man er klar over at man håndtere på en anden måde end tidligere

På en tredje side er man så meget fysisk ude af stand til at røre sig, at det vil være decideret dumt at gøre noget radikalt.

På en fjerde side så er man måske kommet så langt med kostvanerne som man kan komme og nu skal andre værktøjer tages i brug.

På en femte side……ja, der er mange perspektiver man kan tilgå motion på.

I kalorieregnskabet koster det faktisk temmelig meget, at forbruge kalorier…..men alene det, at man på egen krop mærker, at det tager ca. 20 minutter på det hårdeste crosstræner-niveau at forbrænde 50 gram chokolade, så tænker man sig faktisk en ekstra gang om det nu også kan betale sig at æde chokoladen.

Når man så med jævne mellemrum giver kroppen en – i mangel af bedre ord –  “reminder” om hvor hårdt det egentlig er, at smide overskydende kalorier, så har man faktisk ikke engang lyst til indtage “forkerte” kalorier.

At der på tirsdag starter vægtsprocessernes årlige tilbagevendende manddomsprøve: juletiden.
Det gør motion bare endnu vigtigere.   Ikke fordi man skal løbe zigzag mellem æbleskiver, glögg-krus eller brunkager eller intervaltræne de forskellige bryggeriers Julebryg. Eller huske snapsebalancen når der bliver langet sild rundt til julefrokosten……who am I kidding?   Naturligvis er det derfor.  Naturligvis skal man give sig selv lov til at være sammen med andre mennesker på den måde man nu ønsker det.

Ligeså naturlig som at børste tænder, stryge skjorter eller bare gå i bad, så skal det også være at svinge sig i cykelsadlen, binde vandreskoene eller bare starte Wii’en.
Prøv og tænk hvor mange kræfter man får samlet sammen til at kunne feste igennem. Undlader man samtidig at drikke sig sanseløst beruset, så kan man ovenikøbet huske festen om mandagen, hvor andre bare kan huske den gode fest, men detaljerne ligesom svæver i alkoholtågerne.

Derudover til mændene:  Ta’ og gå til dans fra januar til december……Det bliver så meget sjovere at bevæge sig på et dansegulv, når man kan de rigtige trin, samtidig med, at man tager fat i sin dame og kan føre hende rundt til den gode musik.

Tip 100: Gør det igen

Når du har fulgt godt med undervejs, så har du sikkert taget nogen af tingene til dig for en kort periode og så holdt op igen….eller har måske grinet din bagdel i laser over et eller flere at tipsene….men kunne jeg måske lokke dig til at læse dem igennem igen.

Øverst til højre her på sitet kan du se et søgefelt. I søgefeltet indtaster du ordet: tip.
Så vil tips’ene blive vist lidt ala google, men i bagvendt rækkefølge

Du kan søge på ordet tip efterfulgt af betingelsen site:www.de3faktorer.dk i googles egen søgestreng. På den måde vil google kun søge på www.de3faktorer.dk efter ordet tip.

Jeg har planer om at tage alle tipsene ind til et pdf-dokument, men det må lige vente lidt, da jeg har lidt andre planer for i den kommende højtid, som jeg ikke vil afsløre på nuværende tidspunkt. Lidt vil jeg dog gerne røbe: jeg kommer til at lave noget, som jeg ikke har lavet før!

Derudover bedes du lige huske på, at dit vægttab ikke er hvad du læser her på sitet eller ser i TV.   Næh, det er hvad du gør mellem din læsning af sitet her eller hvad du gør, når du ikke ser TV.