al tvivl må være fejet af bordet nu

Carsten har fået en bedre kondition siden januar!

Idag kørte jeg en kombineret cooper+intervaltræning med samme hastighed som tilbage i januar2010.

Min pulsprofil ser ud som følger:

Rød kurve: 27. juni; Grøn kurve 17. januar

Hvor træningen i januar gav en jævn puls over 160 slag pr minut, så kom pulsen kun til slut lige over 160 til slut i juni-træningen.  Det kan vist ikke vises mere tydelig, at jeg er på rigtig vej!

En anden detalje ses i grafen omkring de 3 kilometer. Det er på det tidspunkt, at cooper-testen er afsluttet. Bemærk lige det lille fald i arbejdspulsen i januar.  Hvor det i juni-testen nærmest var gigantisk fald.

Jeg skrev om hvorledes jeg laver cooper+interval-testen/træningen har jeg skrevet om det i dette indlæg

http://de3faktorer.dk/ikke-kategoriseret/2010/03/25/torsdags-træning/

Eksperimenterne

Det er et stykke tid siden, at jeg talte om den række af eksperimenter som jeg jeg ville gennemføre.

Selve forsøgsrækken har jeg aflyst, men tilgengæld motioneret, hvilket var den underliggende motivation for at gennemføre den.
Det jeg ønskede at undersøge fik jeg undersøgt forleden, da jeg tog maxwatt-testen i omvendt rækkefølge dvs. jeg startede med maksimal modstand og nedsatte modstanden i samme tidsinterval som ved den rigtige maxwatt-test.

Konklusionen kan ikke være mere tydelig end den jeg viser i kj beregning .
Beskrivelse af graferne: De buede grafer viser antallet af kilojoule man for brugt.

De ustabile grafer viser den hastighed jeg arbejdede med.

Sagt med ord: Crosstræneren beregner kun kilojouleforbruget ud fra den modstand som man indstiller.

Når nu den første skuffelse har lagt sig, så er det egentlig også helt i orden, sålænge den måler puls og afstand ens fra gang til gang.   Så må forbedringer tages i forhold til tidligere præstationer.

En cykeltur, 2. tur.

Så gjorde jeg det igen….stod forholdsmæssigt tidlig op….Fandt batavusen på parkeringspladsen.  Kørte til Emdrup station for at tage toget til Farum.

Herefter gik det på cykelrute 31 retning Hillerød, hvor jeg tog et – syntes jeg – velfortjent hvil.

Det kan godt være, at Furesø kommune mener, at ruten egner sig til cykling eller man hos Navigon ville kalde ruten for smuk rute.   Jeg vil mene, at ruten til tider mest var grusvej med dertilhørende øget koncentration på hvor man nu sætter hjulene. Almindelige cykeldæk kan jeg ikke forestille mig har godt af det hårdhændede underlag.

Elevationsprofil (grafen): Farum - Hillerød

Hvorefter jeg kørte på den store klinge i retning København. Og her:  Asfalt

Elevationsprofil (grafen): Hillerød - København.

Jeg kan se, at hvis jeg nu kørte København – Hillerød – Farum….så vil jeg kørt rigtig meget op ad bakke og det ville have kostet temmelig meget mere musklerne.   De bakker som trods alt var på den rute jeg kørte….de trak nu også tænder.

nok den længste bakke på ruten. Den er lige efter Holte. Og nej, man kunne ikke bruge nedkørslen før opturen til noget. Der var vejarbejde i bunden af dalen, som forhindrede høj hastighed

Når alt kommer til alt: Jeg syntes det var en spændende måde at tilbringe min lørdag formiddag på.

en kalorie er en kalorie er en kalorie

Doooooooooooh, jeg fik lige en tanke som er så grundlæggende, at den næsten er direkte pinlig ikke have tænkt.

Jeg kan godt li’ Fromage Frais.

Stort set ingen fedt og protein/kulhydrat-ratioen er også ganske fornuftig.  Antal kalorier 51 pr. 100 gram.

Sagen er bare den, at jeg kan li’ fromage frais så meget, at jeg spiser en pakke med 500 gram pr. gang.    doooooh det var lige 255 kalorier

Indrømmet, den mætter meget mere end 43 gram Daim Choko-o-licious nogensinde kommer i nærheden af.

masser af kalorier - ingen mæthed

Ud fra en mæthedsbetragtning er FromageFrais at foretrække, men 255 kalorier kan være nok til at vippe balancen til fordel for kalorieoverskuddet.   Og det er vist ikke så godt, når nu man gerne skulle kalorieunderskud.

Jeg må lige tage denne faktuelle information til mig….og finde ud af hvorfor jeg egentlig spiser Fromage Frais…er det en dessert jeg savner eller noget andet?

Uanset hvad, så er både 43 gram chokoladebar en ligeså uhensigtsmæssig kalorieindtag som 500 gram Fromage Frais.

Motion – tage fandt om brændnælen med blyant.

At dyrke motion er så afsindig vigtigt for vægttabsprocessen.
Ikke for selve vægttabet, men for alle de andre facetter man kommer i berøring med, når der smides sidebens-kiloene

Det gør ondt!  Jeg taler ikke her om den fysiske smerte man kan opleve ved en overbelastningsskader eller muskelsmerter pga. manglende udstrækning…..næh, jeg taler om den form for smerte, hvor man opdager, hvor meget tid man egentlig har spildt ved ikke at bruge motion i sin vægttabsproces.

Såfremt du af mentale årsager ikke kan overskue motion, så sæt ord på de årsager.  Fuldstændig som da du stod i helt begyndelsen af vægttabsprocessen, hvor du erkender det du skal igang med.

Når jeg skriver sætte ord på, så er det altså ikke bare inde i dit hoved, men på skrift, så du altid kan komme tilbage til ordene.

At skrive giver også mulighed for at læsse af og dermed give plads til andre tanker. Du behøver ikke – ligesom jeg – offentliggøre dine tanker og beskrivelser.  Bare for dig selv er et ganske fremragende begyndelse.  Dine tanker behøvedes heller ikke være de store litterære værker som hiver Pulitzer priser.

Når du så har skrevet stykke tid, så vil du opdage at du opretter en systematik i dine tekster og du i det stille laver systematik i dine tiltag på selve vægttabet.

There is no spoon

Ok, en lidt malplaceret filmcitat fra filmen matrix. Og dog.

Måske skulle man lige se om alt det man bliver bildt ind omkring vægttab ikke har lagt et filter henover det evigt tilbagevende slankekur-univers man bliver draget af gang på gang.

Man kan først rigtig lave langvarige beslutninger på vægttabs-området, når man har forstået, at der ikke er nogen quickfix, men et helt andet sæt af værdier som skal bringes i spil end hvad man har hidtil har lagt for hverdagen.

Gi det lige en tanke.

Spilde penge: slankekure

Sig mig lige engang:   Hvis nu der fandtes en eneste slankekur som virkede!  Ville overvægtsrelaterede udgifter på samfundsplan have et prisskilt på 15 milliarder kroner?

Hvorfor dælen bruge flere penge på dem?  Både ugeblads-kure, enkelt-ingredienskure, skillekost-koncepter, “måikkedenneingrediens”-formaninger eller hvilket som helst andet påbuds/forbuds-sammesurium som bilder forbrugeren ind, at netop dette produkt får kiloene til at smelte af kroppen.

Aktiver lige de små grå hjerneceller:  Hvis produktet virkelig er så fantastisk effektiv…hvorfor har det så ikke erstattet de 8 kostråd?

Stop nu denne udsmidning af penge på – i bedste fald – nyttesløse produkter.

Istedet bør du sætte en helhedsorienteret proces igang som tager udgangspunkt i din hverdag og hvordan du har tænkt dit at forme den på vej mod en normalvægtig adfærd uden afsavn, pådutning eller andre tiltag som ligger fjernt fra din personlighed og evner.