En tur på kettler’en

som fortalt for en måneds tid siden, såhar jeg købt en crosstræner  Kettler CTR 3 har den som fået af navn fra producenten. Her i huset kaldes den dog for  maskinen eller dyret.

Jeg har forsøgt at notere nogen af de tanker som jeg gør mig inden, imens og efter jeg har et træningspas.

Inden:

Jeg skal mindst have 30 minutter; kan ikke afgøre hvilket program jeg har lyst til; gider jeg i hele taget idag; hvad skal jeg se på dvd imens?  og nu står dyret derinde og såkan jeg ligeså godt få den brugt; der er nok ikke noget motionscenter som er tættere på; husk papir og blyant for at skrive resultater ned, hvor er pulsmåleren?; skal der køres noget interval eller mere kontinuerligt?;

Imens

Rolig nu, ikke noget overbelastningsskader; husk en fornuftig start (300-400 “meter”); åndedrættet bliver mere intenst; pulsen stiger; efter 13-14 minutter åbner svedporene; hastighed og modstand intensiveres; kilojoule-tælleren tæller på livet løs; kan jeg mon nåen ny personlig – i mangel af bedre udtryk – rekord eller skal det bare være en hyggetur? Øger lige hastigheden de næste 60 sekunder, 200 meter eller 150 kilojoule eller hvad der lige falder mig ind; husk lige på, at du også skal have lyst til dyret indenfor overskuelig tid, igen!; når nu jeg er igang, såer det faktisk en fed fornemmelse.

Efter

Husk at registere opnåede resultater; kan mærke at kroppen er blevet brugt; husk at strække ud; det var da meget godt; lækker fornemmelse at kunne nå mere, længere, hurtigere eller hvad jeg nu endte med at ville måle;

110kilo-barrieren

Nu er jeg for sjette gang i denne vægttabsproces kommet ned til 110kilo.

Alle de andre gange er desværre ikke været langsigtet holdbar. Eller bedre sagt:  Fakta er, at jeg endnu har tilgode at være under 110Kilo i længere tid ad gangen.

Jeg ved ikke om det er fordi jeg tænker forkert eller måske ikke kalder tingene for noget mere overkommeligt.
Alene overskriften af denne artikel:   barriere.
Hvis man smager lidt på ordet barriere, så det faktisk i visse sammenhænge et positivt ord (fx en dæmning, der er en barriere for noget vand), men i processen om at gå ned i vægt, så kan ord som barriere eller grænse virke som forbudte overskridelser man har bygget op inde i hovedet.

Derfor vil jeg i den kommende tid skrue op for selvmonitoreringen på vægt, aktivitet, tanker og handlinger.
Du kan se min seneste vægtskema og aktivitetsoversig på: vaegt.pdf

I tilfælde af det går jeg stadig “hænger fast” i 110kg-klubben, så har jeg i det mindste nogen data at kunne analysere.
Best case scenario er naturligvis at jeg ikke har brug for at analysere, da jeg endelig har forladt 110kg-klubben og dermed har underbygget min påstand om at selvmonitorering er et godt værktøj at bruge  i en vægttabsproces.