små skridt…stor virkning

Jeg håber, at du også har bestilt Per Brændgaards pjece om    Små skridt til vægttab – der holder.

Han plederer gennem hele pjecen for, at du ikke lader vægttabet komme til dig, men at du opsøger vægttabet.

Det fedeste i pjecen er faktisk beskrivelsen af hvad er et godt   lille skridt:

De bedste små skridt er dem, som du oplever som små, men som din krop opfatter som store.

Du har sikkert en bred vifte af uvaner. ((((stop selvbebrejdelserne))))   bare erkend, at den facon din krop har idag er pga. de uvaner du nu engang har.     Jeg ved at du er så intelligent at du egentlig godt ved hvad det er for nogen.  Hold da ferie, hvor virker de bare uoverskuelige at knække allesammen på en gang.    jamen så la’ vær med at knække dem alle.      Bare vær bevist om de er der.   Ta’ så fat i den nemmeste uvane og bid den over i overkommelige skridt. Derfra videre til næste.

Hvad med at starte med at skrive dem ned!  Altså for dig selv eller sammen med en som du har lyst til at dele det med.

Hvilken vane er så den nemmeste at knække?   Hvad vil du sætte istedet?

Du kan ikke bare stoppe med at gøre en uvane….et eller andet skal sættes i stedet.
Noget som opfylder samme behov som uvaner.

Min største uvane gennem tiderne har været:  ikke være klar over hvad jeg gjorde!  Uanset om vi talte om mad eller aktivitet.    Jeg tænkte mig ganske enkelt ikke om!   Jeg forstod ikke hvad jeg gjorde hhv. hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde…….og jeg anede ikke hvad skulle gøre istedet for.

Kender du fornemmelsen? Det kaldes: råd vild

motion. igen igen

Jeg har ingen ide til, hvor meget jeg kan understrege, fremhæve, nævne, præsentere, fremføre, fortælle, illustrere eller i hele taget forklare vigtigheden af anvendelsen af motion i forbindelse med en vægttabsproces.

Gid man kunne finde et samlet sted, hvor succesfulde “tabere” kunne fortælle deres historie om hvordan deres vægtkontrol bibeholdes.
Der er bare ingen vej udenom, at man altså op af sofaen.

Prøv og se på den matematisk sandhed nummer 1.

kalorieforbrug > kalorieindtag = vægttab.

kalorieindtaget kan kun sænkes til et vist punkt uden at man mister mæthedsfornemmelsen eller lider af andre afsavn.
Tilbage er altså kun øgningen af kalorieforbruget for at “ligningen” bliver sand.

Alene din krops kalorieforbrug på at holde dig “kørende” dvs. produktion af varme, muskelaktivitet ved daglige gøremål, kropsfunktioner mv. Det er altså ikke særlig mange kalorier man forbruger på de ting!

Inderst inde er jeg overbevist om, at du egentlig ved at øgelse af din fysisk aktivitet er adgangsdøren til vægttab. nu er det bare at finde nøglen!

Gi’ lige fordelene ved motion en tanke!

Tilladt vs. forbudt

Alt er tilladt!

Lyder det ikke bare herligt og skræmmende på samme tid.   Der er slet ikke nogen rammer for hvad man må indtage af ingredienser.

Hvorfor skriver jeg   alt er tilladt.    Jo, det gør jeg fordi at vægttab ikke er som færdselslovgivning, hvor der er fyldt med påbud og forbud fx §41:

§ 41. Et køretøjs hastighed skal til enhver tid være afpasset efter forholdene med særligt hensyn til andres sikkerhed. Den kørende skal herved tage vej-, vejr- og sigtforholdene, køretøjets tilstand og belæsning samt færdselsforholdene i øvrigt i betragtning. Hastigheden må aldrig blive større, end at føreren bevarer fuldt herredømme over køretøjet. Der skal kunne standses på den strækning af kørebanen foran køretøjet, som føreren har udsyn over, og foran enhver hindring, der kan påregnes. Ved nedblænding fra fjernlys (langt lys) til nærlys (kort lys) skal hastigheden før nedblændingen tilpasses de nye sigtforhold.

Jeg vil snarere sige, at vægttabsprocessen foregår lidt ligesom straffeloven, hvor der rent sproglig heller ikke er forbud/påbud, men konsekvensbeskrivelse fx §288

§ 288. For røveri straffes med fængsel indtil 6 år den, som for derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding ved vold eller trussel om øjeblikkelig anvendelse af vold

1) fratager eller aftvinger nogen en fremmed rørlig ting,
2)
bringer en stjålen ting i sikkerhed eller
3) tvinger nogen til en handling eller undladelse, der medfører formuetab for den overfaldne eller nogen, for hvem denne handler.

På samme måde med indtagelsen af en chokoladebar.   Det er ikke spor forbudt.   Det har nogen konsekvenser.   Man vælger i bund og grund selv om man vil udsættes for de konsekvenser.

Indtagelse af 50 gram chokolade bliver “modregnet” i 18 minutter crosstræner.
eller
For etablering af vægttab bør du kun indtage ca. 2000 kalorier; 50 gram chokolade fylder over 10 procent af disse 2000 kalorier.  Konsekvens: Du har ikke “råd til” at spise andre ingredienser som gavner mæthedsfornemmelse og andre effekter som understøtter processen.

Nødder vs. æbler

Tja, Nødder feder  det kommer jo helt an på, hvormange du spiser.

Mandler indeholder ca. 550 kalorier pr 100 gram, hvilket faktisk er
ganske meget, hvis man fx samligner med æbler som indeholder ca. 50
kalorier pr. 100 gram.

sagt på en anden måde:  spis 1,1 kg æbler, så har du indtaget samme
antal kalorier som ved 100 gram mandler.
Man kan også sige, at kalorierne ligger tættere sammen i Mandler end i æbler.
Mandler har høj kalorietæthed fordi man skal spise forholdvis lidt mandler før man når op på et bestemt antal kalorier.
Æbler har lav kalorietæthed, da man skal spise forholdsvis meget æble før man når op på et bestemt antal kalorier.

hvis du gerne vil holde dig til madvarer af den “ikke-fedende” slags, så hold dig til fødevarer med lav kalorietæthed.
Ligesom i æble/mandel-eksemplet kan du se, at selv “ikke-fedende” råvarer har en bestemt grænse for at være ligeså “slemme” som den “fedende råvarer”.

Ovenstående er et uddrag af et indlæg jeg lavede i nyhedsgruppen dk.videnskab.sundhed

Virker vs. virker ikke. På lang sigt

Hvad vil det sige, at et koncept virker?

jo alle slankekoncepter virker, når du holder dig til det stramme  påbuds/forbuds-program som er serveret for dig.  Naturligvis etableres et vægttab, når man forbyder chokolader og slik  og sætter gulerødder og agurker istedet.

Der hvor jeg syntes, at slankekoncepter bliver interessante er om de foreskrifter som virker mens man er igang med vægttabet også holder på længere sigt!   På altomkost.dk kan man læse, at slankekure ikke virker.  Det er faktisk ikke engang ny information, den er fra 2005.

Hvorfor skal du så starte på endnu en kur, proppe yderligere pulver eller urtemikstur i halsen eller hoppe op på vægten på en eller anden selvudlært “konsulent”?

Det skal du heller ikke!     Du kan gøre lige præcis hvad du har lyst til!   Lyder det ikke bare herligt?

Prøv og sætte ord på din lyst til vægttab. uanset hvor tåbelig det måtte lyde for andre.  Det er din lyst.
Når din lyst er kortsigtet, jamen så start med at lave tiltag som opfylder det kortsigtede.  æd en pulverkur, hæld noget grøn te i maven eller på maven eller hvad sælgeren nu har sagt til dig.
På et tidspunkt vil du starte med at tænke dig om og finde ud af, at der er INGEN “knips med fingrene”-løsning.

Såfremt din lyst er noget langsigtet, så start med nedbryde det langsigtede i præcise og realistiske tiltag, der understøtter dit langsigtede mål.  La’ vær med at ville det hele på engang…..så går gassen af ballonen og du ender hvor du startede.

Hvad med at du noterer mindst 3 vaner som har betydning for din vægt

Og nej, jeg vil ikke komme med forslag. Du ved godt, hvad det er for vaner. Skriv dem ned.

svineinfluenza vs overvægt

Hvad har H1N1-virus med overvægt at gøre.     Absolut ingenting.

Det jeg dog syntes – og jeg er ikke alene – det er lidt morsomt, at medier, politikere og myndigheder går fuldstændig i selvsving over nogle få tusinde menneskers sygdom og et par enkelte dødsfald pga. en influenza-sygdom.

Når der på den anden side – i hvert fald i den vestlige verden – er en tidsindstillet bombe, som bliver størrere større.

Alene i Danmark er regningen til overvægtsrelaterede følgevirkninger på 15 milliarder kroner. I andre lande er prisen  ikke mindre.

USA 117 milliarder US-dollars (ca. 621 millarder kroner)
Austrailen 21 millarder Australske dollars (ca. 93 millarder kroner)
Schweiz 2,6 milliarder schweizer franc (ca. 12, 9 milliarder kroner)
Tyskland 15-20 millarder EURO (ca. 111-148 millarder kroner)

bare for at nævne nogen af de tal man kan finde ved lidt googling.

Prøv og tænk, hvis man tog ligeså drastiske skridt ved modarbejdelse af overvægt som man gjorde ved svineinfluenzaen.
Her tænker jeg ikke på jagten på individer som er overvægtige, men snarere besværliggøre adgangen til madvarer som man ved ikke hører med til en vægttabsfremmende proces.   fx markedsføringsforbud; emballageforeskrifter og vareplaceringspåbud som vi kender det fra cigaretter.