skema til Selvmonitorering

Jeg skrev tidligere, at jeg selv kun havde brug for at notere   “dagens vægt”.

Nu har alligevel udviklet et langt mere detaljeret skema over madindtag og aktivitetsoversigt.

I øjeblikket har jeg udfyldt det i ca. 3 uger  og jeg kan jo se at effekten om at monitorere sin egen adfærd også har en lille effekt på adfærden.

Skemaet kan du finde her

Min erfaring siger mig, at skemaet tager ca. 2-3 minutter at udfylde i det daglige og naturligvis er det tilpasset efter min hverdag.  Jeg har tidligere set andre kost-dagbøger, hvor jeg oplevede registrering af mad/aktivitet som en pestilens, da man skulle skrive hver ingrediens for sig eller aktivitet for sig.    Jeg har lavet skemaet med baggrund for de rutiner der findes i min hverdag, hvorfor andre måske slet ikke har brug for fx crosstræner-delen, men istedet vil kalde det for gåtur eller måske noget helt tredje.

Min opfordring er:   lav et kost/aktivitets-skema ud fra din hverdag og noter hvad du spiser/laver.   Naturligvis ærlig!

Herefter sker der en af to ting:

A: Du ændrer en lille smule adfærd, da du har aftalt med dig selv at du skal notere kost/aktivitet.

B: Du ændrer ikke adfærd, men du får dig noget datamateriale, som du efter 2-3 uger kan bruge til analysere, hvor du kan sætte ind for at etablere et vægttab.

Og det er ikke så ringe endda.

Skriv et svar

Hjerne,hjerte,indkøbskurv = varigt vægttab