Dommens dag

Nu ikke så melodramatisk, snarere en konskvenseoplysning af 14 dages herlig mad fra det tyrkiske køkken.

Den 15. august 2009 vejede jeg 105,9
Den 31. august 2009 vejede jeg 109,5

eller sagt på en anden måde: 3,7 kilo i den forkerte retning i forhold til 90 kilo.

Når det så alt sammen er sagt og andre ville bryde ud i timelang gråd og tilhørende fortvivelse, så ser jeg på disse oplysninger med langsigtede briller. Både fremadrettet og bagudrettet.

Lad mig tage sidstnævnte først:  Sidste år var jeg ligeledes på en fjorten dages rejse, dog til Ungarn. Dengang skete en forøgelse på godt 6 kilo.
Det vil jeg faktisk klappe mig selv på skulderen for, at jeg i år har kunnet reducere vægtøgelsen med 38%.

Nu kender de fleste læsere af bloggen min månedlige vægtkurve og den skal da heller ikke mangle denne gang: http://de3faktorer.dk/artikler_billeder/vaegt.pdf

I den kommende tid vil jeg stadig fortælle om, hvad mine oplevelser bestod af mens jeg var i Alanya.
Et billede vil jeg dog gerne vise allerede nu:

Selv samme dukkert

Og historien får I på et senere tidspunkt…..

Tip 18: Ost

Normalt skal man holde sig fra noget man ikke har forstand på.

Jeg giver mig alligevel i kast med nogen generelle betragtninger om ost.

Et ganske uomtvisteligt faktum er, at oste indeholder meget fedt.  Det smarte ved ost er så, at man ikke behøvedes at spise ret meget af den, hvorfor så den indtagede fedtmængde i hele måltidet kommer ned i det acceptable.

Spiser du ost ovenikøbet sammen med noget ordentlig fuldkornsbrød, ikke bruger smør eller andre fedtstoffer, så giver det ingen mening at forsage smagsoplevelsen som du måtte hige efter ved at bide i en herlig ostemad.

Gør du dig ovenikøbet den tjeneste og køber dig noget kvalitetsost, så vil du også kunne opleve, at du faktisk ikke har brug for samme overmængder for at få den nydelse du forbinder med ost.

Alanya

De seneste 14 dage har de3faktorer.dk kørt på automatpilot, da jeg har været i den herlige ferieby: Alanya.
I den kommende tid vil jeg fortælle lidt om de oplevelser jeg har opsøgt mens jeg var på ferie. Lad mig starte med den første fysiske udfordring jeg lavede: gåtur i vandkanten.

Se lige her på googlemaps:

strandturRuteopmåleren på motion-online.dk har fået strækningen til 1837 meter. Jf. den indbyggede skridttæller gik jeg 6497 skridt på turen. Jeg fik desværre ikke taget tid på henvejen. Tilbagevejen brugte jeg 44 minutter på, mon ikke henvejen bød på nogenlunde samme tid?

Ganske hårdt faktisk….men også interessant, hvorledes sandstrukturen ændrer sig efterhånden man nærmer sig “hjørnet” (den lille røde mand på kortet). Ligeså hvorledes bølgerne har indvirkning på, hvordan sandet ligger i vandkanten.  I starten af gåture var det en mild skråning, hvor vandet “lagde sig” på stranden. I hjørnet var vinklen nærmest 45 grader og vandet brød meget pludseligt ind på strandbredden.

Tip 17: Fugl

En rigtig go kilde til protein er fugl (jeg tænker her på kylling og kalkun).

Hvis man så undlader skindet, så sparer ganske gevaldigt på fedtkontoen.

Noget snildt og hurtigt er wok med kylling.    snit lige nogen champignoner, squash, løg sammen med noget FERSKE kylling (altså ikke det der sukkervand-pumpede-halløj fra discount’en).

Tip 16: Fisk, sidste runde

Jeg ved godt, at jeg har sagt at de 100 tips ville have fokus på fedtreduktion….lige præcis ved fisk vil jeg dog lave en undtagelse.

Fedt fra fisk er en de gode fedtstoffer og indeholder en del mikronæringsstoffer som er ganske gode til forebyggelse af hjertekar-sygdomme.

Og hvorfor købe sig fattig i fiskeolie-kapsler, når man kan få sig en god sildemad til frokost eller hvad med en go’ røget ål med æggekage?

Tip 15: Mere Fisk

Brug fisk så uforarbejdet som mulig.

De fleste husholdningsbudgetter vil nok ikke kunne klare at købe sushi på dagligplan, men det behøvedes ikke være sushi for at være uforarbejdet.

Der findes fx tun i vand, hvor man ganske snildt kan røre en rigtig god tunsalat: lidt foråsløg, en findelt tomat, salt og peber.  Måske bare en smule MiracleWhip-balance og du har en ganske fornuftig tunsalat set i forhold til de købe majonaise-salater man kan få.

Røget makrel er naturligvis forarbejdet, men den er altså kun røget.

I mange supermarkeder kan man faktisk få nogen fornuftige lakse-steak (undskyld oksekød-fans).

Tip 14: Fisk

Der findes et hav af fisk, som der findes rigtig mange anvendelsesmuligheder med.   Jeg er ikke den store opskriftssamler og kok, men tilgengæld syntes jeg da, at du bør google på de følgende fisk:

gedde, havtaske, hvilling, krabbe, kuller, kulmule, lange, lys/mørk sej, reje, rokke, rødfisk, rødspætte, rødtunge, sandart, sildehaj, skrubbe, søtunge, torsk, tun, østers

hvis du vil have fisk med lavt fedtindhold.