Sønderstrand, Fase 1, dag 10

Jeg skal helt klart være bedre til det med at huske mellemmåltiderne.

Jeg læste lige kapitlet i bogen om, at man endelig skal huske kun at spise efter Fase1-reglerne i 14 dage, selvom det er fristende at blive ved med at se kiloene rasler af sig (ok, for mig har vægten stået stille i 3 dage nu).

Årsagen til det er, at man fase 2 faktisk er den rigtige omlægningsproces, hvor man skal have vænnet sig til en ny normalitet, hvad mad, motion, vaner og i hele taget tilgang til ens krop skal være.

I en naturvidenskabelig tilgang kan fase 2 være en slags  trial-and-error-forsøg, hvor man lidt efter lidt indarbejder “de hurtige kulhydrater” igen, under forudsætning af, at der stadig sker et vægttab, omend ikke så hurtig som på fase 1, men et vægttab trods alt.

Jeg vil nu tillægge en mere processuel tilgang overfor fase 2, hvor jeg vil kigge på de udfordringer som jeg møder undervejs…nyde de sejre jeg møder….og være tilfreds med hverdagen….og næsten vigtigere af alt være meget opmærksom på, hvor og hvorfor jeg – i mangel af bedre ord – “falder i” med hensyn til slikkøb og anden vægttabsmæssig destruktiv handling.

Min nye normalitet med hensyn til mad og motion skal i hvert fald ikke være nogen tvangskur eller bånd i hverdagen.   Jeg skal ligesom lære at spise og motionere normalt.    Og jeg glæder mig til processen.

South Beach, Fase 1, Dag 8

A quiet day at the office, som englænderne ville sige.

South Beach er en rigtig herre-kostplan og i hvert fald ikke egnet for vegetarer.   Der er ganske enkelt for mange proteiner i kostplanen, som – med ja jeg ved om proteiner i planteform – ikke kan finde nok proteiner fra planteriget.

Der er naturligvis rigelig af kilder fx bønner og linser.   Mon ikke de også bliver kedelige i længden.

Jeg har købt mig en pose linser, men endnu ikke taget mig sammen til at koge en portion….de skal koges i 45 minutter!
Derudover ved jeg heller ikke hvad jeg skal med dem, så snart de er kogte.

South Beach, Fase 1, dag 5

Hold da ferie, hvor det går godt.

dato kilo
mandag 16-06-08 114,6
tirsdag 17-06-08 113,8
onsdag 18-06-08 112,6
torsdag 19-06-08 112,3
fredag 20-06-08 111,8

Det er lidt interessant læsning i bogen, at man i løbet af 14 dage skulle kunne tabe 4-6 kilo, men når jeg overholder min selvmonitorering med daglige vejning  allerede på dag 5 har tabt ca. 3 kilo.
Interessant i den forbindelse, at det umuligt kan blive ved i det tempo…så fald har jeg kunne jeg nå mit endelig mål (90 kilo) på 6 uger.

Jeg har lige kigget på vægthistorikken og se, at den første gang, at jeg havde fase 1 på South Beach, så var det mønster, at jeg i første 14 dage tabt 6 kilo og de efterfølgende 8-10 uger var en nedadgående rutshjebanetur til 10 kilo i alt.
Det jeg vælger at gøre er, at holde igen med urealistiske drømmerier om hastigheden, men tilgengæld holder mig for øje, at kostplanen i South Beach virker efter hensigten.