Light….mentale kolbøtter


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

Light er ikke bare light.   Det er må være gået op for de fleste…og de sidste er vel også snart oplyst.  De har ihvert fald endnu en chance ved at læse med her:

Light eksisterer; Light kan købes; Light kan vælges (til/fra); Light vil blive ved med at eksistere.

Skal man så bare bruge alle sine penge på Light, så’en helt hovedløst.

Nej naturligvis ikke.    Der skal nok omtanke til!

Lige for at lufte en fordom om personer som vælger light produkter for at kunne tabe sig:  Nej, det hjælper ikke at købe et lightprodukt og så bruge tilsvarende mere af samme produkt eller andre produkter bare fordi dette ene produkt er light.
Helt ærlig:   Når Lightproduktet sparer dig for 50 kalorier pr. 100 gram, så du’er det altså ikke, at du bruger 200 gram ekstra af produktet i Lightudgave….så er du ligesom kommet lige vidt.
Eller krøllen med, at når nu du spiser Light Tunsalat, så gør det jo ikke noget, at du smører tandsmør på franskbrødet.  Jo det gør: fordi så har du ingenting opnået!

Brug Light med omtanke!

Selvsamme omtanke kan du snildt også lave med  ikke-light produkter, men lad nu det ligge for et øjeblik, da vi jo nu taler om Light som valget.

Light skal heller ikke være en eller anden tilfældig slankekur som slankekure er flest:  en drastisk ændring af dine normale kost, hvor overvægten reelt kommer fra, men ændring ikke er til at holde ud, hvorfor du vender tilbage til dit oprindelige normalbillede som jo understøttede overvægten…….og mentale kortslutninger gør så, at det naturligvis er Light som er skyld i din overvægt…….ta daaa læs lige igen:   det er din normale kost, som understøtter din overvægt!   Måske skulle du tage og pille ved din opfatttelse af hvad der er normalt.

Igen omtanke.

Light…vi rider videre


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

I fortsættelse af hvad der sker i udsendelsen jeg fortalte om igår.

Skal jeg sige det igen:  Light er naturligvis IKKE svaret på de fedes bønner om en normalvægtig tilværelse eller industriens svar på at smelte fedtet af de overvægtige kunders mave, balder og lår.

Light er IKKE noget særlig hensigtsmæssig tiltag, når der IKKE sker følgeskab af en del af andre tiltag væk fra en overvægtig livsstil og over mod en tankesæt som understøtter en normalvægtig tilværelse.

På den anden side, så er Light heller IKKE skyld i den vestlige verdens kollaps under overvægten.

Hvad er Light så?

Light er meget. Afhængig hvilket perpektiv man har.   Udsendelsen har ufattelig mange spændende tilløb til tanker og set i lyset af, at der er ca 30 minutter til hele udsendelsen og dermed de mennesker som udtaler sig kun får lov til at komme med punchlines om light, jamen så får man kun fat i nogen lette sætninger.  Light so to speak.

Lad os tage rotteforsøget, hvor den gode Terry Davidsson fortæller om rotter og deres forbrændings-system udsat for en klinisk trial’n’error-forsøgsrække.
Jeg syntes lige, at man skal huske på at mennesker (selv overvægtige mennesker) har en ganske væsentlig forskel til dyr/forsøgsdyr: evnen til at tænke!  Evnen til at træffe beslutninger! Evnen til at overveje fordele og ulemper, samt træffe beslutninger efter sådanne overvejelser!

Denne “offer-for-forbrændingen”-tankegang kan jeg slet ikke forlige mig med.  Naturligvis er forbrændningen noget du ikke bevidst kan skrue op eller ned for  a la et oliefyr eller kamin.  Hvorfor i hele taget så beskæftige sig med det?

Hvad med at beskæftige sig med ting man har indflydelse på.  Det er der jeg er meget bedre argumentartorisk i samme boldgade som Jens-Christian Holm, som helt klart svarer nej til at Light har nogen som helst indflydelse på vægttab.  Det har kalorierne tilgengæld!

Light-produkter har en psykologisk indflydelse…mere om den i næste indlæg.