små skridt, store armbevægelser


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

skal vægttab tage lang tid? Næh.

Læser man hele mit site igennem og laver en tidslinje for de3faktorer.dk, samt betragter min egen proces udefra, så kunne man foranlediges til at tro, at jeg nærmest religiøst messer for, at vægttab skal foregå over flere år for at det er holdbart.

Det behøvedes det naturligvis ikke!   Du kan tabe dig ligeså hurtig som det passer dig.   Udsult dig; dyrk ekstremsport om du vil; gå i kloster med spartanske madplaner…..Hvad der end virker for dig!  Gør det!

Den ændring du vælger at foretage…uanset hvor stor/lille den fysiologisk end måtte være….den har en konsekvens! Både på kort og på lang sigt.

Du kan sagtens foretage en stor fysiologisk ændring (objektivt set), som opleves minimalt (subjektivt).   Det er en sådan ændring, som giver resultater.
Hvis du tidligere har ædt 3 plader Rittersport daglig….og egentlig bare slukker for det indtag uden at opleve afsavn….og i kombination med at du erstatter din sukkersodavand med kaloriefattige alternativer…igen uden at opleve det som en mental amputation….jamen, så har du foretaget store fysiologiske skridt, men små skridt på det mentale plan.

En lille fysiologisk ændring kan sagtens være et mentalt kvantespring på tværs af dimensioner.
Den lille ændring som det reelt er kan være præcis den knast i processen, som når den er bearbejdet, at så er det ligesom “10 øren falder på plads”.  så en lille ændring kan ligesom sommerfuglens vingebasken sagtens medføre kraftige forandringer senere i processen.  Har man mange knaster, så er det nok det “nemmeste” at finde den knast som mentalt set er den mindste….så giver det mod på de større.

Eller udtrykt lidt mere formelt: Man skal ikke foretage en ordretsfortolkning af småskridt. Mere en formålsfortolkning.  Se på den psykologiske mekanik som ligger i små skridt.

Når man gerne vil et sted hen….og den direkte vej er fyldt med fælder, der slår processen i bakgear….så er det bedre at tage en omvej for at holde sig selv i bevægelse….og så lade bevægelsens egenkraft være drivkraften for at komme derhen.

Det er det som små skridt går ud på!    www.smaaskridt.dk.

Hvad har du dog gjort? (3 af 3)


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

I facebook-gruppen: 10 veje til vægttab blev man spurgt til, hvorledes man har etableret sit varige vægttab. Ok, konkret lød formuleringen således:

Hvordan har DU tabt dig med små skridt?

Per Brændgaard som er ophavsmanden bag spørgsmålet henviser naturligvis til slankekonceptet: Smaaskridt.dk

I sidste indlæg i denne serie om hvordan jeg har tabt mig med små skridt vil jeg for så vidt bare lave en oplistning af praktiske tiltag.

 

  • droppet chokolade&slik  i stort omfang
  • droppet pizzaria-pizza’er (og andet fastfood) i stort omfang
  • meget mere bevidst indkøb af mad.
  • meget mere aktivitet i dagligdagen fx tranSport.
  • meget mere bevidst spisen af mad.
  • Oftere spise mindre portioner
  • Oftere at sige nej tak, når jeg er mæt.
  • skrive på www.de3faktorer.dk

Bemærk der er ingen absolutter i mine tiltag.  De er ændringer i forhold til tidligere adfærd, hvor jeg nærmest skovlede den ene Rittersport efter den anden…og mad kunne der ikke være nok af….aktivitet var noget der foregik på fjernsynet, hvis jeg i hele taget gad se det der.

Selv den dag i dag spiser jeg ikke “perfekt”.  Ej hellere kommer jeg hver eneste dag op på de famøse 30 minutters aktivitet.
Snarere i en erkendelse af, at der ikke er noget perfekt som man kan opnå. Og evig stræben uden at nå vil bare gøre livet alt for surt i det lange løb.

 

Hvad har du dog gjort? (2 af 3)


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

I facebook-gruppen: 10 veje til vægttab blev man spurgt til, hvorledes man har etableret sit varige vægttab. Ok, konkret lød formuleringen således:

Hvordan har DU tabt dig med små skridt?

Per Brændgaard som er ophavsmanden bag spørgsmålet henviser naturligvis til slankekonceptet: Smaaskridt.dk

I 2. indlæg efter hvad jeg har gjort vil jeg forsøge at beskrive mine gamle vaner.   Det har jeg gjort i nogen gamle indlæg og brugt som eksempler i artiklerne.
Det går lidt i modsætning til, at jeg ikke vil kigge tilbage længere end 1. januar 2011.  Men nu gør jeg det alligevel.

 

Der var engang…… hvor en indkøbstur i Netto var ensbetydende med at den hvide Rittersport kom med i indkøbskurven. Og siden jeg var dårlig til at planlægge, så blev der handlet tit.

Når en indkøbstur ikke lige medførte en Rittersport, så var der sikkert også noget andet kalorieholdigt af den tomme slags, som blev betalt og senere spist.

Naturligvis blev disse ting ikke spist istedet for de almindelige måltider, men som supplement 🙂
Og samholdt med at madlavning helst også skal overståes så hurtig som mulig, så var pasta og den fede udgave af kødsovsen også ofte på menuen.

Trumfer man ovenikøbet med total mangel på fysisk aktivitet….skal vi så ikke bare nøjes med at konstatere, at fedme ligesom er et faktum.

Det er heldigvis 6 år siden og meget er sket siden da.

Jeg startede med at tænde for forstanden, som jeg ligesom vidste jeg havde.