De Danske Vægtkonsulenter: Prisen

Jeg har i den kommende tid tænkt mig at gennemgå forskellige slankekoncepter for deres pris målt over tid.

Det siges, at De Danske Vægtkonsulenters principper er populære, så hvorfor ikke starte med at oplyse prisen for deres produkt.

Bemærk venligst, at jeg ikke kigger på følgeprodukterne som du finder i supermarkederne fx marmelader, kiks, sødemidler og hvad der ellers findes eller anbefales af De Danske Vægtkonsulenter. Det erselve kerneproduktet hos De Danske Vægtkonsulenter.

Her er den prisliste som jeg kunne samle sammen her i december 2009.  Jeg har brugt De Danske Vægtkonsulenters egen hjemmeside den 11. december 2009 som grundlag.  Såfremt jeg har taget fejl i enten det regnetekniske eller faktuelle, så er man naturligvis velkommen til at komme med rettelser.

Grundet de tekniske begrænsninger (eller min manglende evne) i WordPress gives hele prisopstillingen i et PDF-dokument.

Prisoversigt DDV

Ønsker man at læse en anmeldelse af De Danske Vægtkonsulenter, så har Ekstra Bladet faktisk haft en ganske fornuftig anmeldelse i maj 2008. Artiklen finder man her: http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1002866.ece

Min personlige erfaring med De Danske Vægtkonsulenter er tilbage fra 2002-2003 og meget kan være ændret siden.
Det vil jeg i hvert fald håbe for de mennesker som indgår et kundeforhold med De Danske Vægtkonsulenter.

I korte træk:

  • Kostprogrammet kræver absolut underkastelse
  • Den individuelle rådgivning begrænsede sig til 5-10 sekunders smalltalk mens man stod på vægten og lige kunne samligne med sidste uge
  • der er obligatorisk at møde op. Man skal betale uanset om man møder eller ej.
  • Ikke understøttelse til andre af livets udfordringer fx da jeg blev kastet ud et par af skæbnens bredsider i løbet af kort tid.
  • Når man vælger at følge kostprogrammet fuldt ud møder man nogen sociale udfordringer i spisesituationer.

www.de3faktorer.dk

5 tanker om "De Danske Vægtkonsulenter: Prisen"

  1. Det er lige netop derfor, jeg i sin tid helt forkastede DDV. Man kan ikke leve “et normalt liv” og følge programmet. Derfor valgte jeg at skifte til Weightwatchers istedet, for der kan du regne alt om til points, og der er da ting, man ikke skal spise, men det er ting, som vil være dårligt uanset hvordan man smider kilo. Det er meget lettere at have med at gøre. Dog skal de have kritik for at ændre på systemet ca. hvert halve år, og så samme princip med priserne, og for dårlig(e) konsulenter og for få (min erfaring). Dette har jeg også skrevet til dem, men sjovt nok ikke fået noget svar! Jeg bruger deres (nu gamle) system for mig selv, for det det koster at gå til møde, vil jeg hellere bruge på sund og lækker mad.

    DDV virker. Jeg har skam tabt mig mange kilo på systemet, men det er jo ikke noget, man har lyst til at leve på/med evigt. Det kan man langt bedre med WW.

  2. Hej Deborah

    Din kommentar var så god, at jeg ikke anså det som nødvendig at kommentere den.

    Jeg har ikke nogen personlig erfaring med Weightwatchers, hvorfor det er lidt svært for mig at komme med et impulsivt svar.

    Ved nærmere eftertanke og min grundholdning taget i betragtning, så er weightwatchers point-system i bund og grund en komplicerende mellemregning for at få en kaloriebalance til kalorieforbrugets fordel.
    hvor man på DDV skal måle og veje alting. På weightwatchers skal man supplere med en lommeregner.

    Både DDV og WW har den fordel, at hvis man ser på ens hidtidige vaner fx colaer og pizzaer, så er DDV/WW naturligvis et sundere alternativ til at sætte sin kostvaner i system og få overblik.

    Det sundeste alternativ er – syntes jeg – at man bruger sig selv som eksperten i sine egne vaner. Find lødige kilder til at få etableret en solid platform til et adfærdsmønster som man kan leve med i den dagligdag man nu har.

    man kan sagtens finde inspiration og ideer til værktøjer hos de slankekoncepter som findes på markedet….at få etableret et varigt adfærdsmønster som understøtter de livsvarige vaner man gerne vil etablere.

    I forbindelse med at leve et normalt liv, så syntes jeg at normalitet er et temmelig overvurderet mønster at stræbe efter. Hvad er normalt? hvilke normer? Hvilke værdier? Hvilke segmenter i befolkningen vil man måle sig i forhold til? Der er så mange ting som er normale? Ikke at det er ligegyldig at man søger det normale. Det er for så vidt meget – i mangel af bedre – normalt at vil være normal. Det som kan være svært er, at vide hvad man søger efter…. Når man tilgengæld ved hvad man leder efter, så er det tilgengæld forholdvis nemt at finde det ((((siges af mig, som er et rodehoved….og derfor faktisk er ret god til at lede efter ting 🙂 ))))

  3. Jeg kom helt fra, at jeg skulle svare dig *S* Undskyld og tak for, at du fandt min SÅ andvendelig!

    Du kan da have ret i det med DDV og WW og lommeregneren. Men det giver altså mere mulighed for at være fleksibel og selv jonglerer med tingene. Det kræver selvfølgelig også, at man er er diciplineret omkring det, men det gør det jo uanset.

    Nu skriver du:

    Det sundeste alternativ er – syntes jeg – at man bruger sig selv som eksperten i sine egne vaner. Find lødige kilder til at få etableret en solid platform til et adfærdsmønster som man kan leve med i den dagligdag man nu har.

    Der er jeg så ikke enig, for den “model” har jeg forsøgt,og den virkede ikke. Bare at være sund og så kører frihjul på, hvad man tror er godt. Det kører helt af sporet og er ALT for ustruktureret. Når kiloene ER tabt, så vil jeg give dig ret, så kan man måske kører stilen. Folk er selvfølgelig forskellige og nogen kan måske godt, men jeg tror heller ikke, man taber sig. Hvis du har rigtig mange kilo at tabe så tror jeg, altså at “de store kanoner” skal i stilling, og at det kræver planlægning og systimatisering. Folk der er utilfredse fordi de ikke taber sig, men synes, de gør “alt det rigtige” tror jeg netop følger “den model” og det er som regel ikke nok.

    og den næste:

    I forbindelse med at leve et normalt liv, så syntes jeg at normalitet er et temmelig overvurderet mønster at stræbe efter. Hvad er normalt?

    Du har da ret – “hvad er normalt”. For mig at se er normal i den sammenhæng vel et normalt BMI – det er ikke en varible der er STORE udsving i, og alle ved udemærket, hvad de skal veje, for at være normalvægtige. At man ikke som sådan skal ligge under for andres meninger og hvad andre gør, kan meget let blive en sovepude (det har jeg set hos mig selv) for at gøre ingenting eller bare følge ovenstående model og komme…… ingen steder! Og det er jo ikke det, man vil, man vil af med de sk… kilo – eller jeg vil ihverfald, og har tænkt mig at tage ALLE midler i brug for at komme af med dem nu, for jeg GIDER ikke se på dem mere. Jeg vil kunne glæde mig over at købe smart tøj og være “en steg” igen. Og hvem vil ikke gerne det?? Dels af de forfængelige årsager, men sandelig også p.g.a. helbred iøvrigt?

  4. Jeg tror, at jeg har formuleret mig for tvetydigt….tillad en præcisering.

    Når jeg nævner en solid platform, så er det en platform som er fundamentet for de ændringer man ønsker. Fx hvis man ønsker vægttab, så skal den solide platform naturligvis give udslag i vægttabs-fremmende adfærd.
    Når man har forsøgt sig med at finde den platform uden at få vægttabsfremmende adfærd, så har man ikke fundet platformen, måske fordi man ikke har lødige kilder at lave fundamentet med.

    I det praktiske plan kunne jeg have nævnt et fejlsikret nærmiljø. Fx hvad sker der, når man kun omgiver sig med produkter som fremmer vægttab?
    Hvad det er for produkter…jamen, det er så der de lødige informationskilder kommer ind.

    Jeg tror netop, at når man har mange kilo at tabe sig, så skal indstille sig på en læreproces, som gør at man i sidste ende kun kan vinde over overvægten. Denne læreproces kortsluttes ved koncepter som DDV, Nupo, WW mv.

    DDV og kumpaner er gode, når man kun har den ene problemstilling: for mange kilo og de skal væk.

    Det interessante er: Hvis man allerede ved alle de ting omkring hvordan man holder normalvægten….hvad kan det så være, at man ikke er normalvægtig? Og er det viden, når man ved noget oppe i sit hoved, men når man står nede i supermarkedet, så ryger der lige en pose Kims, Haribo ned i kurven sammen med 38%cremefraiche og 2liter sukkersodavand. Hvad er der ved ens viden, som gør, at man efter DDV&Co tror at man har etableret en dagligdag uden overvægtsfremmende adfærd?

    Først når man har vist overfor sig selv, at man den viden man tror man har, hvordan man etablerer og holder normalvægten….så har man den reelt når man bevæger sig ned mod normalvægten og over tid har holdt den.

    Lad mig tage min egen proces som eksempel.
    Ved jeg, hvordan normalvægt holdes? Hvilke indikatorer har jeg som viser om den viden er til stede? Hvad vejer jeg? Hvad sker der efter en mindre periode med vægtstigning fx her i jule-tiden eller ferieperiode.
    Jeg kan naturligvis kigge tilbage på de seneste års vægtkurver, hvor man kan se at jule-/ferietid giver en vægtøgning, men den efterfølges af en længere periode med vægttab/-stabilitet.

    Jeg har en teoretisk viden om, at vægt holdes, når kalorieforbrug og kalorieindtag balancerer…..Og i de perioder hvor jeg har været vægtstabil, så har jeg etableret en sådan balance. Men fået normalvægtig adfærd på ryggraden…nej. Det har jeg først, når jeg har normalvægt og over tid vist – for mig selv – at jeg har en viden og adfærd som understøtter normalvægt.
    for at få en sådan viden og adfærd har jeg en formodning om, at slankekoncepter vil skabe en genvej, som i sidste ende viser sig at være en rundkørsel i hidtidig adfærd.

Skriv et svar