Appetit og overvægt

Spørgsmål:  Jeg kan simpelthen ikke styre min appetit?
Svar: Medmindre du lider af BingeEatingDisorder eller har anden sygdoms tilstand, som sætter din appetitregulering ud af kraft…så er det ganske enkelt blot ikke rigtig.
Snarere har du aflært hvad det vil sige at være sulten, mæt  og de niveauer som ligger mellem  disse to yderpunkter.
Eller lad mig sige det kortere: Du spiser på automatpilot.  Sluk for den.
Og det er så den binære tankegang om, at noget er let slutter.  Det er ikke noget man bare gør som om du slukker for lyset lige inden du går i seng.   Det er noget du opøver over tid.  Den bedste ven du kan få i den sammenhæng er: tålmodighed.  Tålmodighed overfor appetitten og særlig overfor dig selv.
Denne tålmodighed kan du indsætte hvor det passer i din hverdag.  fx ved indkøb af mad; ved servering af maden; ved selve spisningen af mad.

 

3 tanker om "Appetit og overvægt"

  1. Det er noget nonsens. Appetitregulering afhænger bl.a. af vores blodsukkerbalance, og om vi har spist fedt der danner mæthedssignaler. Det er ren kemi og virker helt af sig selv hvis vi sammensætter maden fornuftig. De der ikke kan kontrollere deres appetit spiser forkert og det har ikke noget med automatpilot at gøre.

  2. Tak for din kommentar. Jeg vil gerne give et lidt længere svar, men skal dog helst sidde ved en computer med rigtig tastatur.

  3. Hej Inger

    Nu sidder jeg ved computeren og kan skrive et længere svar.

    Det med “ren kemi”. Det er nok sat lidt på spidsen. samtidig kan jeg godt følge tankegangen om de “kemiske processer” som foregår fra fordøjelsessystemet via hjernen og over i beslutningsprocessen om at fortsætte eller standse sin spisning.
    Udover kemi, så er der også fysiologiske og psykologiske faktorer som spiller ind, når man taler sult vs mæthed, men vi lader dem lige ligge for nu.

    Jeg kan sagtens følge dig i, at der sker kemiske processen i forbindelse med sult vs. mætheds reguleringen.
    Der hvor autopiloten kommer ind er, at man glemmer at mærke efter hvornår kemien sender signalerne om, at sulten er erstattet med tilnærmelsesvis mæthed.

    Hvis man nu “slukker” for autopiloten og mærker efter enten fra bid til bid eller portion til portion om det nu også er reel sult som driver spisningen, så giver man sig tid til at “lytte til” kemiens.

    Om det er de fedtholdige varer som sender mætheds-signaler vil jeg nu stille mig spørgende overfor, da jeg da utallige gange har sat store mængder chokolade, fastfood og andre højfedtholdige varer til livs uden at kemien har sat nogen stopper. Fx under film-kigning, bilkørsel, langvarigt computerarbejde og andre steder, hvor man ikke nødvendigvis giver spisningen sin fulde og anerkendende opmærksomhed.

    samtidig har jeg på egen krop prøvet at standse efter 1½ stykke chokolade ved at give fuld opmærksomhed og sanselig nysgerrighed i retning af de 2 chokoladestykker.

    Prøv du at spise fx en pizzaria-pizza med spredt opmærksomhed fx samtidig med at du kigger fjernsyn.
    Og den næste gang pizzaria-pizza står på menuen, så giv pizzaen og spisningen den fulde opmærksomhed…..ikke sygelig eller påduttet fokuseret, blot anerkendende og venlig opmærksomhed.

Skriv et svar