Tip 6: Brug ingrediensfortegnelsen

På langt hovedparten af de forarbejdede fødevarer er der en ingrediensliste.

Det som står først i ingredienslisten er det som der er mest af i varen.

Se bort fra markedsførings-tricks fx mit yndlingshade-produkt: Nutella.
Ikke så meget fordi at nutella er “the bad guy of bad guys”, men snarere et fremragende eksempel på, hvordan næringsoplysninger må maskeres for forbrugerne i Danmark og formentlig også i resten af Europa.

Jf. Nutellas markedsføringsafdeling er Nutella:

nutella er et lækkert, cremet, chokoladesmørepålæg, lavet af dejlig nærende mælk og lækre hasselnødder. Det er perfekt på et stykke brød.

citat: http://www.kinder.dk/?page=nutella

Kigger man nærmere på samme hjemmeside om ingredienserne, så ser den således ud:

Ingredienser: Sukker, vegetabilsk olie, hasselnødder (13%), fedtfattig kakao (7,4 %), skummetmælkspulver (5%), laktose, vallepulver, emulgator (sojalecitin), vanillin.

citat: http://www.kinder.dk/?page=nutella2

Markedsføringsafdelingen har da helt ret.  Der er 13% hasselnødder i Nutella.
Jf. Foodcomp.dk er der også 55% tilsat sukker i produktet, hvilket skægt nok ikke bliver nævnt af markedsføringsafdelingen.  Ligesom man ikke får at vide andelen af det intetsigende  vegetabilske olie er i produktet.

Jeg har så surfet lidt rundt på nutellas hjemmesider rundt om i verden og på den amerikanske hjemmeside kan man få at vide, at den vegetabilske olie er en    modificeret palmeolie.  Det forklarer jo straks hvad det er for nogen mættede fedtstoffer markedsføringsafdelingen ikke har lyst til at fortælle om.

mon ikke man bør rette lidt i markedsføringsteksten, så den var lidt mere i overensstemmelse med næringsindholdet   🙂

I dine daglige indkøb kan du bruge eksemplet til følgende hovedregel:   Når fedt og sukker står først i ingrediensfortegnelsen, så kan gå ud fra at produktet kun i meget svagt omfang er et fornuftigt valg i en vægttabsproces.

Skriv et svar