Mandagens WattMax

Tja, nu bedst som jeg troede at jeg har forstået testen, så nærlæser jeg den lige.

fysio.dk afsnit om manualen til WattMax-testen er forslaget, at man bruger en kondicykel….ok, den har jeg så ikke.
Jeg har en Kettler CTR3.

Det næste de forslår er, at man øger modstanden med hvad det svarer til et halv kilo vægt hvert 3. minut….Tjek, det kan jeg programmere crosstræneren til.

De er desværre ikke særlig meddelsom i hvor lang tid testen skal vare. De skriver noget om, at testen slutter, når testpersonen ikke kan køre med 60 omdrejninger i minuttet og herefter ved lav modstand indtil slutter…Hmmm, det kan jeg ikke rigtig bruge til noget, hvorfor jeg træffer en beslutning, at testen skal vare i 45 minutter.

Dagens test gav resultatet, at jeg kunne følge med 60 RPM (rotationer pr minut) i 26 minutter og 34 sekunder ved en maks-belastning på 300 Watt svarende til 5 kg. Det giver jf. fysio.dk en kondital på 35,6 og en iltoptagelse på 3,81.

Det er vel ok.

3 tanker om "Mandagens WattMax"

  1. hej

    jeg har de seneste par dage søgt oplysninger om samme emne som du omtaler her fordi jeg også ville bruge min cross-trainer til at beregne kondital med.

    Min cross-trainer (Kettler CTR3) har et program de kalder for en “fitness test” som skulle følge en WHO standard (har dog ikke fundet den endnu).
    Dette program kører med konstant belastning i intervaller af 2 min, hvert 2. min øges belastning med 25W.
    Manualen til min cross-trainer skriver ikke hvordan jeg skal tolke resultatet (lidt fjollet at de ikke skriver noget om det når de nu har lavet programmet),
    men jeg er nået til den konklusion at jeg nok kan bruge formlerne fra motion-online / fysio.dk til at beregne konditallet med.

    Mht til RPM skal man iflg. min manual holde sig mellem 60-80, jeg tror dog ikke det er super vigtigt for min cross-trainer, fordi dens belastning ikke er afhængig af RPM.
    WattMaxManualen fra fysio.dk du refererer til læser jeg sådan, at de anvender et ergometer hvor belastningen er afhængig af RPM og når de kræver at RPM holdes konstant forenkler de testen.

    Jeg tror dit program er for langt til en watt-max test:

    http://fysio.dk/fafo/Maleredskaber/Maleredskaber-alfabetisk/Watt-max-test–/
    Det tager tager 20-30 minutter at klargøre, forklare og gennemføre Watt-max testen.

    Andetsteds har jeg set at det tager 8-12 min at gennemføre en test. hvilket vel ca. stemmer med fysio.dk, hvis man eliminerer klargøring / forklaring.

    jeg starter selv på 100W og slutter pt. på 325W så det tager ~19 min når jeg løber en fitness test. (Måske burde jeg starte på 175W)

    mvh Tjip

  2. Hej Tjip

    Jeg har selvsamme crosstræner og godt set “who-testen”. Jeg har ellers søgt ret intenst efter en test som følger det koncept som er accepteret af WHO. Jeg har ligeledes ikke fundet den.

    En RPM mellem 60-80 syntes jeg lyder som et ret stort interval. Jeg har fundet ud de to gange jeg har prøvet at køre en wattmax-test at 62-64 RPM er en fin hastighed for mig.

    Det vigtige ved MaxWatt er vel også, at den gennemføres ens hver gang med de menneskelige usikkerheder som nu engang er under en fysisk test.

    Med hensyn til tiden:
    Jeg har også set fysio.dk’ beskrivelse…hvis du klikker under manualen, så er der i 12 punkts-opstillingen ikke nævnt nogen max-tid, men at man skal blive ved indtil testpersonen ikke kan holde sig til 58 RPM. Og herefter skal testpersonen køre langsomt i resten af testen. jf. den opstilling med fysio.dk beskriver, så udnyttes CTR3s max-belastning først ved 39 minutter. Det jeg har tænkt mig gøre er, at indbygge en max-afstand-test efter maxwatt-testen dvs. udover hvor lang tid jeg kan holde 60RPM…hvor langt kan jeg så komme i hele taget i løbet af 45 minutter. Det skulle også gerne blive længere og længere efterhånden som kondien forbedres.
    Hovedsagen for mig er, at jeg får brændt nogen kalorier…at det så kan kombineres med fysiske tests, jamen så gør jeg det.

    Har du også programmet fra Kettler? Den nyeste udgave hedder noget med WorldTour? Ganske udemærket til at lave graferne. De steder du finder i bloggen hvor jeg viser en graf…der har jeg lavet den via det program (medmindre jeg nævner, at jeg har lavet det i excel).

    mvh

    Carsten

  3. jamen så har du jo også en ganske fin cross-trainer 🙂

    Belastningen skulle jo ikke ændre sig selvom RPM ændrer sig for vores cross-trainer,
    derfor tror jeg ikke at det gør så meget for testen hvis man den ene gang kører 62 RPM
    i snit og næste gang kører feks 70. Men du har sikkert ret i at det er mere præcist at
    køre ens hver gang. Personligt svinger min “foretrukne”-RPM noget fra dag til dag / uge til uge.

    Mit ønske til watt-max-testen er at udføre den så tæt på de vilkår der gælder for de tal
    man kan se i konditalstabellerne man kan finde rundt omkring på nettet. Dermed kan jeg jo
    lidt bedre vurdere hvor godt/skidt det står til med min kondition ift andre 🙂
    De steder jeg har læst om watt-max/VO2max tests har jeg fået det indtryk at varigheden bør
    være under ca. 15 min således at udmattelse ikke spiller ind på resultatet.

    Jeg har ikke købt world tours programmet endnu, men i tirsdags modtog jeg en usb-seriel adapter,
    så jeg er nu gået i gang med at lave et lille program selv der kan hente data ud.
    I aftes lavede jeg mine første grafer i excel baseret på data jeg loggede fra CTR3’en.
    Jeg har set lidt på de grafer du har her på siden, de ser egenligt fine ud, så jeg må lige overveje
    om jeg ikke bare skal have fat i world tours så jeg ikke skal sidde og fedte rundt med excel hver
    gang jeg har været på cross traineren.

Skriv et svar