De fede koster…..

Jeg læste lige i politiken idag, at Fedme koster 14.400.000.000 kroner på årsbasis.
Er det ikke bare for sindsygt, at man fra statens side tillader fødevarerindustrien at fylde forbrugerne med alt mulig skrammel af mad…skrev jeg virkelig mad….og så bagefter pænt rydde op til den nette pris af 14,4 milliarder kroner.

Selv Peter Brixtoftes famøse vin-regninger blegner da ved siden af det beløb.

Er det ikke snart på tide, at man strammer noget så gevaldigt op om, hvad der tilbydes på supermarkedshylderne rundt omkring, samt hvordan der ser ud.
Lige for at tage liberalisternes forskrækkelse: Nej, jeg taler ikke om vareudbud a la planøkonomi.

Jeg syntes det er lidt underligt, at der findes gud ved hvor mange brand- og sikkerhedsbestemmelser for supermarkeder…..men har man nogensinde hørt om en supermarkedsbrand (altså i åbningstiden)? Jeg har i hvert fald ikke.
På den anden side, så kan forbrugerne bare hive varerne ned fra hylderne og langsomt slå sig selv ihjel.

Det jeg vil fortælle med ovenstående er, at det er tåbeligt at have bestemmelser om butikkernes indretning for en situation som opstår utrolig sjælden! {og det er jo også meget godt, at det ikke sker oftere}
Men på den anden side tillader man den knap så dramatiske tilskadekomst/død uden nogen som helst krav til indretning og sortimentsindretning.

Kære politikere og andre magthavere (og jeg taler ikke her til fødevareindustriens lobbyister): se så at blive jeres ansvar bevidst.
Der er faktisk en god bunke penge at spare ved at gennemføre noget effektivt!

Når jeg mener effektivt, så er det ikke bare endnu en forkølet oplysningskampagne eller tilsvarende.
Der er kørt oplysningskampagner lige siden 1980’erne engang (sikkert også før. De første jeg kan huske er fra 1980erne) og der er alligevel flere og flere som bliver federe og federe.
Der er for så vidt intet galt i oplysningskampagner, men man bør se hvad man er oppe imod.
I filmen Supersize Me viste journalisten Morgan Spurlok, at fødevareindustriens reklamekampagner har et ganske meget højere beløb til rådighed at reklamere for sine skodprodukter end hvad den amerikanske fødevarestyrelse har til sin rådighed for at fortælle om det fornuftige valg, når man står i supermarkedet. Jeg ved godt, at man skal passe på med at samligne amerikanske forhold med danske forhold……men jeg vil næsten æde min gamle hat på, at fødevareindustriens reklamebudgetter er mange gange størrere end hvad hele fødevarestyrelsen har af budget.

Det er på tide, at usunde fødevarer bliver markeret på samme måde som fx cigaretter! Forresten de økonomiske konsekvenser ved rygning er et sted mellem 4-7 milliarder kroner pr. år.

Læs selve artiklen på: http://politiken.dk/tjek/dagligliv/mad/article385273.ece

Skriv et svar