tænke rigtigt, ej krampe


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

Nu ved jeg godt, at hjernen ikke er en muskel i traditionel forstand.
Og jeg egentlig ikke bryder mig omtale kropsfunktioner eller kroppen som en autonom

jeg vil nu alligevel tillade mig, at samligne hjernen med en muskel.

Har du nogensinde prøve at udsætte dine muskler for så meget unaturlig påvirkning, at de er gået i krampe?  Måske ikke under motion, men måske har du sovet i en unaturlig positur, således dine muskler har sendt nogle kraftige signaler til hjernen om, at nu må du gerne lige vågne for at lægge kroppen i en mere afslappet position.

På samme måde fungerer slankekurer også på din hjerne.   Du udsætter hele dit tankesæt, værdigrundlag og vanemønster overfor en så voldsom påvirkning, at hjernen på et eller andet tidspunkt “siger fra”.  Hvilket sker ved at opbygge en trang til alt det som du har forbudt dig selv gennem den tid slankekuren har været.  Denne trang vil du give efter før eller siden.

Læs med overmorgen hvis du vil vide, hvorledes du kan undgå en sådan hjernekrampe.   Forbliv i muskel-tankegangen….det faktisk lige til.

små skridt, store armbevægelser


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

skal vægttab tage lang tid? Næh.

Læser man hele mit site igennem og laver en tidslinje for de3faktorer.dk, samt betragter min egen proces udefra, så kunne man foranlediges til at tro, at jeg nærmest religiøst messer for, at vægttab skal foregå over flere år for at det er holdbart.

Det behøvedes det naturligvis ikke!   Du kan tabe dig ligeså hurtig som det passer dig.   Udsult dig; dyrk ekstremsport om du vil; gå i kloster med spartanske madplaner…..Hvad der end virker for dig!  Gør det!

Den ændring du vælger at foretage…uanset hvor stor/lille den fysiologisk end måtte være….den har en konsekvens! Både på kort og på lang sigt.

Du kan sagtens foretage en stor fysiologisk ændring (objektivt set), som opleves minimalt (subjektivt).   Det er en sådan ændring, som giver resultater.
Hvis du tidligere har ædt 3 plader Rittersport daglig….og egentlig bare slukker for det indtag uden at opleve afsavn….og i kombination med at du erstatter din sukkersodavand med kaloriefattige alternativer…igen uden at opleve det som en mental amputation….jamen, så har du foretaget store fysiologiske skridt, men små skridt på det mentale plan.

En lille fysiologisk ændring kan sagtens være et mentalt kvantespring på tværs af dimensioner.
Den lille ændring som det reelt er kan være præcis den knast i processen, som når den er bearbejdet, at så er det ligesom “10 øren falder på plads”.  så en lille ændring kan ligesom sommerfuglens vingebasken sagtens medføre kraftige forandringer senere i processen.  Har man mange knaster, så er det nok det “nemmeste” at finde den knast som mentalt set er den mindste….så giver det mod på de større.

Eller udtrykt lidt mere formelt: Man skal ikke foretage en ordretsfortolkning af småskridt. Mere en formålsfortolkning.  Se på den psykologiske mekanik som ligger i små skridt.

Når man gerne vil et sted hen….og den direkte vej er fyldt med fælder, der slår processen i bakgear….så er det bedre at tage en omvej for at holde sig selv i bevægelse….og så lade bevægelsens egenkraft være drivkraften for at komme derhen.

Det er det som små skridt går ud på!    www.smaaskridt.dk.

It is all in your mind, soldier


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

hvor starter vægttabsprocessen henne?  Ok, det var lige det rene jeopardy. Svaret gav jeg ligesom i overskriften.

overskriften har jeg simpelthen tyvstjålet fra en kommentar på facebook, hvor en af vennerne var lidt øv-humør over ikke kunne deltage i en cykeltur i udlandet (altså ikke bare en hygge-tur, men bjergetaper osv osv osv). Lidt opgivende mente han så, at han ville cykle nogen ture i lokalområdet og så bare forestille sig at være taget med.(PS: lokalområdet er i det sydjyske, som altså ikke ligefrem er kendt for bjerge 🙂  ).
En kommentar var:  It is all in your mind, soldier.

Det er nu lidt under et halvt år siden, at jeg så kommentaren, men den har altså brændt sig fast i hukommelsen på mig.

Det er indlysende.  Alt hvad vi oplever, opfatter, fortolker, gør.  Det starter altså sammen – når man lige ser bort fra de autonome funktioner i kroppen – oppe i hovedet.

Man bestemmer selv om man opfatter regnvejr som belastende og stressende eller aktuelt: snevejret.
Naturligvis kan man være uhensigtsmæssig påklædt til vejrliget. Og naturligvis kan man vælge at holde sig indendøre og bare lade “faren drive over”.
Når nu det er nødvendigt at være i en situation, som er mindre rar.  Jamen, så er netop der hvor man med en positiv attitude overfor situationen kan få en fantastisk oplevelse eller i det mindste gøre, at man ikke grebet af en psykisk negativitet, som ender med uhensigtsmæssige handlinger som ikke fører noget godt med sig.
Naturligvis skal man ikke rende lalleglad rundt og tro, at alting er godt. Eventuelle farer på en fysiologiske velbefindende skal naturligvis afværges, så man stadig fungerer optimalt på længere sigt.

man er faktisk i vid udstrækning herre over, hvordan en situation opfattes.

Når det regner og det ligesom er nødvendigt at du bevæger dig regnvejret. Hvordan får du den bedste oplevelse?

– Trække skuldrene op til ørene og gå rundt og møffe om, at det er lortevejr?
– Bevare en rank ryg og med stolthed skridt for skridt gå gennem den nedbør som nu engang er?

Du bliver våd uanset om du møffer eller retter ryggen.   Valget er dit!

Det samme i forbindelse med vægttab. Går du rundt og møffer om, at det noget mærkelig noget at gnaske gulerødder eller bevæge dig på et løbebånd, jamen så tro da pokker, at du ikke bryder dig om vægttab.
Når du tilgengæld accepterer at vægttabsprocessen er en kæde af handlinger, hvor du kan se nye muligheder og spændende anderledes oplevelser.  Går du så ovenikøbet ind i processen med et åbent sind, tålmodighed og initiativ, så skal det være meget mærkværdig, at vægttabet udebliver.