Tip 100: Gør det igen


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

Når du har fulgt godt med undervejs, så har du sikkert taget nogen af tingene til dig for en kort periode og så holdt op igen….eller har måske grinet din bagdel i laser over et eller flere at tipsene….men kunne jeg måske lokke dig til at læse dem igennem igen.

Øverst til højre her på sitet kan du se et søgefelt. I søgefeltet indtaster du ordet: tip.
Så vil tips’ene blive vist lidt ala google, men i bagvendt rækkefølge

Du kan søge på ordet tip efterfulgt af betingelsen site:www.de3faktorer.dk i googles egen søgestreng. På den måde vil google kun søge på www.de3faktorer.dk efter ordet tip.

Jeg har planer om at tage alle tipsene ind til et pdf-dokument, men det må lige vente lidt, da jeg har lidt andre planer for i den kommende højtid, som jeg ikke vil afsløre på nuværende tidspunkt. Lidt vil jeg dog gerne røbe: jeg kommer til at lave noget, som jeg ikke har lavet før!

Derudover bedes du lige huske på, at dit vægttab ikke er hvad du læser her på sitet eller ser i TV.   Næh, det er hvad du gør mellem din læsning af sitet her eller hvad du gør, når du ikke ser TV.

Tip 99: bare gør det


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

Det er ikke spor farligt at være fysisk aktiv for 99% af Danmarks befolkning.
Hvorfor skulle netop du være med i den ene procent, som af en læge ville blive frarådet at være fysisk aktiv.

Jeg taler ikke om, at du skal være fysisk aktiv, men om det vil være farligt at være det. Såfremt du måtte have en skavank eller kronisk lidelse som afholder dig fra det, så vær aktiv indenfor de rammer som du er blevet givet.

I poker er der faktisk en udemærket huske-regel: Du kan ikke gøre noget ved de kort som du bliver givet…..men du kan gøre noget ved den måde du spiller dem på.

Tip 98: Børneleg


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

barneleg…plejer man gerne at sige lidt håneligt om noget så hårdt som at lege med børn eller at lege som børn.

Prøv bare en enkelt dag at gøre præcis det samme som et treårigt raskt barn gør. for hver gang barnet går et skridt, gå et skridt; hver gang barnet sætter i løb, så løb; hver gang barnet bukker sig ned efter et stykke legetøj, så buk dig og rør ved gulvet og i hele taget se om du kan holde til det.

Tip 97: Fyraften


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

Når nu du har lagt din arbejdstid på en sådan måde, at du har en ledig time nu og da, så brug den time på konditionstræning. Det behøvedes ikke være den totalte svedetur, hvor dine lunger vender vrangen ud….bare et kvikt tempo, som du kan holde til i en time. og om et par dage gentager du gentager du gentager du…..osv osv.

Tip 96: Arbejdstid


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

Der skal naturligvis arbejdes i arbejdstiden.  I ret mange tilfælde findes faktisk ganske udmærkede flexordninger, hvor man i bund og grund bare skal have “aftjent” sine 37 timer, men hvornår på dagen man gør det….det er for så vidt underordnet.

Når du har flextid og har mulighed for at benytte den, så læg dine motionstider efter det.

Ud af sengen om morgenen…afsted knokle den part af 37 timer der nu skal laves….og så hjem til motionen uanset hvilken form den nu er.

En anden måde at udnytte flexen på er, at du den ene dag arbejder flere timer fx 9…og dagen efter har du opsparet noget tid, som du kan gå tidligere for dagen efter.  Når du har flexen, så udnyt muligheden…..hvorfor ikke benytte sig af de muligheder man nu engang har.

Tip 95: Kontoret


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

Kontorarbejde er nok klassisk betegnet som stillesiddende arbejde.   Og man kan næsten være tilbøjelig til at praktisere den klassiske betegnelse.

Sagen er jo bare, at den menneskelige krop er bygget til at være aktiv.  Rygproblemer, museskuldre er bare nogen af de ligeså klassiske arbejdsrelaterede skavanker man finder i forbindelse med kontorarbejde.

Det behøvedes ikke være.  Rygproblemerne kan du lave forebyggende øvelser for.   Stræk dig med jævne mellemrum. Veksle mellem opgaverne, husk at stille kaffekanden ude i thekøkkenet (hvorfor hedder det egentlig et thekøkken, når man nu primært laver kaffe 🙂  ).
Har du allerede rygproblemer, så har du forhåbentlig kontakt til fysioterapeuter eller anden relevant sundhedspersonale som hjælper dig i netop dit tilfælde.

Museskuldre mv. kan du forhindre ved at lære nogen om genvejstaster.   Man behøvedes ikke klikke sig frem til alt på en window-maskine.   Du kan også stille dig selv den udfordring at betjene musen skiftevis med højre og venstre arm. Kom nu, du tør ik’ 🙂

Bare rolig, musebetjening med den knapsåøvede hånd er altså ikke så umuligt som at slikke sig selv på albuen.

Tip 94: Cyklen


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

Den er nok drevet af den mest fantastiske motor som findes: Rugbrøds-motoren.

Magen til behagelig transportmiddel samtidig med at kalorierne nærmest slår kolbøtter ud af kroppen på dig….det er faktisk ret svært at finde på andre måder end med cyklen.

Gør dig selv den tjeneste, at lad være med at købe den billigste supermarkeds-cykel du kan finde i tilbudsavisen.     Besøg din cykelhandler og betal lidt ekstra for noget godt kram.

Betragt din cykel som det værktøj som du forventer den bedste håndværker tager med for at løse sin opgave hjemme hos dig selv.
Ikke at du skal købe den dyreste, men den bedste cykel!

Det bliver du gladest for i længden.

Tip 93: Motion i hverdagen


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

For dælen da, motion og hverdag, hvordan kan det dog kombineres med alt det man skal ellers skal nå.

Lad os tage et eksempel….du står og venter på elevatoren i stueetagen…hvorfor?  Trappen er lige bagved dig…gå elevatoren i møde.

Eller hvad på kontoret…der er faktisk et herligt udtryk jeg fik opsnappet fra en ergoterapeut engang:  Den bedste arbejdsstilling er den næste.   Det giver faktisk en del mini-motion som du kan få indbygget på den måde.   Fx hvis du vælger at stå op i et par timer om dagen, så bruger du faktisk lidt flere muskler end ved at sidde på din flade dertilindrettede.

Andre muligheder er klassikeren med at stå af busstoppestedet lidt efter/før end det man skulle. Og gå hjem.

Alle små minutter du kan liste ind i dagligdagen tæller med i regnskabet.

Tip 92: Müsli m.m.


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

Hvis du virkelig skal have dig et mellemmåltid med mæthed, så ta’ en lille skål med grovvalsede havregryn m. skummetmælk.

Det giver maven noget at arbejde med. Du kan også blande lidt cornflakes ind eller tørret frugt….det er fair nok….men pas på med nødder og kumpaner. Nødder har fornuftige fornuftige fedtstoffer, men der er så rigelig af dem, at påpasselighed er på sin plads.

Tip 91: chokolade mindfullnes


Warning: Use of undefined constant user_level - assumed 'user_level' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/www/de3faktorer.dk/wp-content/plugins/ultimate-google-analytics/ultimate_ga.php on line 524

Har du nogensinde spist chokolade? Naturligvis et åndsvagt spørgsmål. Du har sikkert over årene sat adskillelige kilo chokolade til livs.

Så lad mig omformulere: har du nogensinde spist chokolade med alle dine sanser fokuseret mod chokoladen?

Jeg tror det ikke.

Den næste gang du køber chokolade, så gør dig selv den lille bitte tjeneste at købe ét stykke (og én plade 250gram marabou er ikke ét stykke i den sammenhæng). Hvis du bor i København, så har du faktisk adgang til nogen ganske fornuftige chokoladeforretninger rundt omkring.

Peter Beier
og i Magasin har de deres egen produktion, samt Claus Meyers Deli.

I velassorterede supermarkeder rundt omkring kan du også finde rigtig god chokolade. Somersby er et ret kendt mærke indenfor kvalitetschokolade.

Det kan også bare være, at du kan finde andre chokolader som du opfatter som kvalitet…så køb det i mindre mængde. Der er chokoladekæden: frellsen, som har butikker over hele landet.
Såfremt du ikke har en chokoladebutik i nærheden og heller ikke kan finde noget god chokolade, så kan industriprodukter Fx Rittersport (findes også i små mængder) også bruges i eksperimentet

Et andet alternativ er, at du tager en helt almindelig chokoladebar og giver det et forsøg. Personlig vil jeg tro, at oplevelsen ikke bliver så intens med et industriprodukt eller et produkt du har spist meget af gennem tiden, hvorfor jeg foreslår nogen af de andre ting i forbindelse med eksperimentet.

Når du er klar til selve eksperimentet om at spise med alle dine sanser, så gør dig den tjeneste at bringe dig i en situation, hvor du kun kan sanse chokoladen og intet andet. Sluk fjernsynet, send ægtefællen ud af døren, lad opvasken stå, lad problemer på arbejdspladsen være på arbejdspladsen, i hele taget udeluk alle andre tanker og indtryk fra oplevelsen: chokoladen.

se på chokoladens emballage: farverne, formerne, designet.
prøv at røre ved emballagen: materialet, stabiliteten, fornem emballagens evne til at beskytte chokoladen.
giv dig tid til at åbne for emballagen. Hvad oplever du af lyd og duft…er det nogen af dine tidligere forventninger fra sanseindtrykkene som bliver indfriet.
se nu på chokoladen: farve, nuancer i forskelle, Lad øjnene undersøge chokoladen på form og farver.
Læg chokoladen fra dig et kort øjeblik og lad indtrykkene bundfælle sig i dit sind.
start forfra med at se på chokoladen. Er der mon noget du får øje på du ikke så før?
Rør ved chokoladen. Mærk dens bløde ydre, kanterne og de små ujævnheder som måtte være.
Ta chokoladen op til næsen og lad den søde duft af chokolade brede sig i dine næsebor. Bare lad duften gøre det. Du behøvedes slet ikke gøre noget voldsomt, træk vejret helt normalt gennem næsen, så vil duften komme med ind sammen med indåndingsluften.
Hvis du har brug for det, så kan du lægge chokolade fra dig igen og reflekter lidt over hvad du har oplevet alene ved de sansninger du netop har oplevet. Du behøvedes ikke. Det er helt dig selv som afgør hvad du har brug for.
Du er også velkommen til at gentage sansningen af duften fra chokoladen for at se om der er “noget nyt”. Det er dig der bestemmer om du vil.
Spændingen om selve spisningen af chokoladen kan også være blevet så stor i mellemtiden, at du ganske enkelt har brug for at tage en bid, så ta’ en bid. Mærk den blødhed fra berøringsindtrykket du har følte, mærk nu den modstand chokoladens skal giver, når du skal til at bide et stykke over. Lyt efter knækket, når dine tænder bryder chokoladen over.
Dine smagsløg fortsætter hvor din lugtesans gav slip…du kan smage alt det du duftede lige før. Smagen spreder sig i munden på dig. Den bløde hårdhed du har følt med dine fingre og tænder forvandles nu til en blødhed mens chokolade lægger sig på din tunge som en behagelig dyne på en kold vinterdag. Du gør klar til at lave den første synkebevægelse og synker. Nu vandrer chokoladen ned af spiserøret og du kan næsten ikke føle den mere. Og du har stadig mere chokolade.
Den tilbageværende chokolade ser nu lidt anderledes ud.
Måske er der noget ved den du ikke forventede.

Mon du kan opleve oplevelsen igen…..brug igen alle dine fem sanser: synet, følen, duften, hørelsen og smagen.